Ajosimulaattorit uudistavat kuljettajien koulutusta
2.2.2023
Metrojunan- ja raitiovaununkuljettajien ajokoulutus uudistuu ja monipuolistuu, kun koulutustiimi saa käyttöönsä uuden työvälineen täydentämään opetusta – ajosimulaattorit. Ajoharjoittelu on tärkein osa metrojunan- ja raitiovaununkuljettajien ajotaidon opiskelua.
Kaupunkiliikenne on hankkinut käyttöönsä metro- ja raitiovaunuajosimulaattorin täydentämään ajo-opetusta. Kumpikin ajosimulaattori sisältää kouluttajan pöydän sekä neljä ohjaamoa. Ohjaamoissa on istuin, ohjauspöytä ja monitori, joka näyttää autenttista kuvaa liikenteestä. Simulaattorin avulla voidaan harjoitella normaalia ajoa, mutta myös poikkeustilanteita.
Nykyisin ajoharjoitteluun käytetään linjaliikennekalustoa ja ajoharjoittelu tehdään metro- ja raitioverkostossa. Metroradan normaalikäyttö rajoittaa ajoharjoittelun toteuttamista, metron ajoharjoittelu joudutaan tällä hetkellä tekemään ilta- ja yöaikaan. Raitiovaunujen osalta uudempaa ja tilavampaa Artic-kalustoa halutaan pitää matkustajapalvelussa ennemmin kuin ottaa niitä pois linjalta ajoharjoitteluun. Simulaattori kuluttaa myös vähemmän sähköä kuin oikealla kalustolla ajaminen.
Tulevaisuudessa pääkaupunkiseutu rakentuu yhä enemmän päästöttömän raideliikenteen varaan. Raideverkosto kolminkertaistuu, ja kasvun myötä tarvitsemme lisää kuljettajia. Joulukuussa valmistui sekä raitiovaunun- että metrojunankuljettajakurssilta uusia kuljettajia, ja haku kevään kursseille on alkamassa.
Uutiset
Kysely: Tekoäly huolestuttaa suomalaisia työntekijöitä mutta on lisännyt tuottavuutta – joka neljäs suomalaisyritys on investoinut tekoälyn käyttöön
Sähkötilastot: Kylmä huhtikuu kasvatti sähkönkulutusta, ydinvoiman vuosihuollot vähensivät tuotantoa, sähkön keskihinta jopa laski maaliskuusta
Huippuhakkerit kolkuttelivat luvan kanssa paikallisten 5G-verkkojen tietoturvaa
Hyvinvointia sähköllä -visioseminaari: Huikeiden näkymien toteutus vaatii lisää osaajia