Ensi vuoden verokortit ensimmäisillä OmaVerossa lauantaina

20.11.2025

Verohallinto aloittaa vuoden 2026 verokorttien tekemisen perjantaina. Ensimmäiset verokortit ovat OmaVerossa lauantaina 22.11. ja kaikki viimeistään joulukuun puolivälissä.
Vuoden 2026 verokortit ilmestyvät OmaVeroon lauantaista lähtien. Kaikkiaan Verohallinto tekee ensi vuodelle reilut 5,7 miljoonaa verokorttia.

Vuonna 2026 voimaan tulevat lait aiheuttavat muutoksia verokorteille. Esimerkiksi työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksuja ei voi enää vähentää verotuksessa eivätkä palkansaajat voi tehdä kaavamaista työhuonevähennystä. Muutosten vuoksi myöskään työttömyyskassojen jäsenmaksuja ei enää ole merkitty verokortille, vaikka ne ovat edelleen vähennyskelpoisia. 

- Verohallinnon on ollut mahdotonta erottaa kassojen osuutta työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksuista, joten myös kassojen jäsenmaksu on jätetty verokortilta pois. Jos verokortin tulot ja vähennykset ovat muilta osin oikein, ei muutosverokorttia ole tarpeen tehdä työttömyyskassan jäsenmaksujen vuoksi, koska sillä ei useinkaan ole vaikutusta veroprosenttiin, selittää ylitarkastaja Päivi YlitaloVerohallinnosta. 

Työttömyyskassojen jäsenmaksut otetaan kuitenkin huomioon vuoden 2026 lopullisessa verotuksessa eli kassat ilmoittavat jäsenmaksut Verohallinnolle suoraan vuoden 2026 esitäytettyä veroilmoitusta varten.

Päivi Ylitalo muistuttaa myös, että ensi vuonna etätöitä tekevä palkansaaja ei enää voi tehdä työhuonevähennystä. 

- Työhuonevähennystä ei voi pyytää verokortille, jos tekee vain palkkatyötä. Jos kotona tekee muuta kuin palkkatyötä, esimerkiksi yrittäjänä, työhuonevähennyksen voi lisätä verokortille.

Vuoden 2026 verokortti tulee voimaan heti tammikuun alussa. Suuri osa maksajista saa verokortin tiedot Verohallinnolta automaattisesti ohjelmistorajapintaa pitkin, mutta osan pitää itse toimittaa verokortti maksajalle. 

- Kannattaa kysyä työnantajalta tai muulta maksajalta, miten se haluaa verokortin kanssa toimittavan. Jos verokortti pitää toimittaa maksajalle itse, kannattaa hakea se OmaVerosta. Jos ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön viimeistään 20.11., niin tiedon uudesta verokortista saa heti, kun se on valmis. Jos odottaa verokorttia postissa, voi tulla kiire saada se ajoissa tammikuun maksua varten, Päivi Ylitalo huomauttaa.

Jos verokortti ei ehdi tammikuun maksuun, silloin maksaja käyttää sitä verokorttia, joka oli voimassa vuoden 2025 lopussa.

Tämä on viimeinen vuosi, kun verokortit lähetetään paperilla OmaVeroa käyttäville asiakkaille. 

- Jos eduskunta hyväksyy hallituksen esittämän lakimuutoksen, jatkossa verokortit tulevat vain sähköisesti niille asiakkaille, jotka käyttävät OmaVeroa tai muita viranomaisten sähköisiä palveluita. Verohallinnon kirjeet ja päätökset toimitetaan siis ensi vuodesta lähtien sähköisesti asioiville vain OmaVeroon, Päivi Ylitalo sanoo.

Vielä tänä vuonna paperisen verokortin saa postissa noin neljä miljoonaa henkilöä aivan turhaan. 

- Noin 2,8 miljoonan henkilön verokortti siirtyy automaattisesti Verohallinnon järjestelmästä suoraan tulojen maksajalle ohjelmistorajapintaa pitkin. Ja vaikka henkilön pitäisikin toimittaa verokortti maksajalle itse, valtaosa tekee sen sähköisesti. Suurin osa verokortin saajista ei siis tee paperisella verokortilla mitään, Ylitalo toteaa.