Huolet huijauspuheluista ja -viesteistä vaihtelevat ikäryhmittäin

19.12.2025

Ikäryhmien välillä on huomattavia eroja huijauspuheluihin ja -viesteihin liittyvissä huolissa. Telian kyselyn mukaan kaikista eniten huolta kantavat yli 70-vuotiaat, joista liki puolet nimeää erilaiset huijaukset kolmen suurimman huolenaiheen joukkoon, kun puhutaan puhelin- ja nettiyhteyksien tietoturvasta.

- On toki valitettavaa, että niin moni vanhempi kansalainen on huolissaan huijauksista, mutta toisaalta fiksulla tasolla pysyttelevä huoli tuo mukanaan myös valppautta. Huijauksista tietoista ihmistä on lähtökohtaisesti vaikeampi huijata, Telian turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle sanoo.

Keskimäärin reilu kolmannes suomalaisista nostaa huijauspuhelut ja -viestit suurimpien puhelin- ja nettiyhteyksiin liittyvien turvallisuushuolien joukkoon. Kaikista vähiten huijauksista kantavat huolta 31–39-vuotiaat, joista vain yksi neljästä nimeää huijaukset suurimpiin huolenaiheisiin.

- Valppaus on paikallaan myös digitaalisesti etevillä. Moni kolme-nelikymppinen elää elämän ruuhkavuosia, ja tyypillisesti huijauksiin langetaan heikkona hetkenä keskittymisen herpaantuessa, Westerstråhle muistuttaa.

Kuluneen vuoden aikana Telia on torjunut yli 15,4 miljoonaa Suomeen soitettua huijauspuhelua.

Prosenttiluku kuvastaa, mikä osuus vastaajista nimesi kyseisen uhan kolmen suurimman tietoturvahuolen joukkoon.

  • Tietomurrot (esim. pankkitilin tai maksukorttitietojen joutuminen vääriin käsiin) – 56 %
  • Informaatiotulva ja lähdekritiikin puute – 39 %
  • Huijausviestit- ja puhelut – 34 %
  • Henkilö- ja yritystietoihin kohdistuvat uhat – 25 %
  • Virukset ja haittaohjelmat sekä haavoittuvuudet – 25 %