Kotkassa kaukolämmön yhdyslinja on vaikeuksien jälkeen valmistunut
Kotkassa kaukolämmön yhdyslinja on vaikeuksien jälkeen valmistunut
29.7.2025
Kotkan Energia Oy on rakentanut länsi-Kotkassa Karhuvuoresta Mussaloon uuden kaukolämmön runkolinjan. Kyseessä on ollut Suomen mittakaavassa suuri urakka, jonka tavoitteena on parantaa lämmön toimitusvarmuutta Länsi-Kotkaan ja samalla mahdollistaa luopumisen Karhuvuoren varalämpökeskuksesta. Nyt, puolentoista vuoden jälkeen, työmaa on viimein valmis.
Työmaa koostui useasta eri työvaiheesta, joita tehtiin neljän eri toimijan suorittamana. Kotkan Energia oli urakassa Tilaajan roolissa. Pääurakoitsijaksi valikoitui kilpailutuksen voittanut KVL-Tekniikka Oy.
Heti alussa tuuli riepotti alueen pohjoispäässä työmaa-aidat kadulta puiden latvoihin. Työnjohto vaihtui urakan aikana peräti seitsemän kertaa, ja aliurakoitsijat joutuivat kärsimään pääurakoitsijan maksamattomista laskuista. Aikataulut muuttuivat urakan aikana moneen otteeseen. Myöhemmin pääurakoitsija, KVL-Tekniikka Oy, ajautui taloudellisiin vaikeuksiin muiden hankkeiden seurauksena ja lopulta konkurssiin.
Kaivannot olivat auki pitkään, pulaa oli erityisesti eristäjistä, ja työmaa vaikutti kotkalaisten arkeen.
- Ei mennyt ihan niin kuin Strömsössä, totesi projektipäällikkö Jani Rautkoski.
Silti työ saatiin maaliin. Kotkan Energia hoiti projektin lopulta omin voimin ja suorahankinnalla aliurakoitsijoilta, jotka halusivat tehdä työn kunnolla loppuun.
Nyt Mussalontien pyörätie on saanut uuden pinnan ja 3,5 kilometriä uutta asfalttia. Alueella on uudet kaiteet ja nurmikot. Se näyttää hyvältä – ja ennen kaikkea toimii. Kotkan Energia Oy on parantanut tällä työllä kaupungin Infrastruktuuria palvelemaan Kotkan kaupunkilaisia tulevaisuuteen hyvin pitkälle. Kotkalaiset tietävät, että kyseessä on kevyenliikenteenväylä, jota käytetään paljon.
Faktatietoa projektista:
• projektin nimi: Karhuvuori - Mussalo yhdyslinja DN300
• projektin tarkoitus: Siirtolinjan ansiosta kaukolämmön toimitusvarmuus paranee Länsi-Kotkan alueella ja samalla pystytään vähentämään fossiilisten polttoaineiden käyttöä, kun käyttöiän päähän tulevasta Karhuvuoren öljykäyttöisestä varalämpölaitoksesta voidaan luopua.
• projektin kokonaiskustannus: 4,5 M€
• projektin aikataulu: 6/2024–7/2025
• rakennetun putken pituus: 3,5 km
• vesistöylitykset/sillat: 2 kpl
• louhitun kallion määrä: 3800 m3
• teiden alitukset: 6 kpl
Linkki työmaan vaiheista työmaavalvoja Leevi Huomanin videoon: https://www.facebook.com/share/r/1FZ85V2Ryp/

Mussalontien kevyen liikenteen väylä on Kotkassa vilkkaassa käytössä.
Uutiset
Draka sulautuu Prysmian-tuotemerkkiin ensi vuoden alussa
Aurinkopaneelien suunnalla on väliä
Sähköpyörällä polkaisee helposti pitkällekin kesälomareissulle
Maailman tarkin sydänkäyriä tunnistava ohjelmisto
Luustontunnistukseen perustuva tekoälyteknologia tehostaa taitoluistelijoiden harjoittelua