Nopein sähköinen hyperauto Nürburgringin Nordschleife-radalla
Nopein sähköinen hyperauto Nürburgringin Nordschleife-radalla
24.10.2025
Ajoneuvojen valmistajan BYD:n YANGWANG on tehnyt U9 Xtreme -mallillaan uuden kierrosennätyksen sähköisten superautojen luokassa kuuluisalla Nürburgringin radalla Saksassa.
YANGWANG U9 Xtreme asetti jo noin kuukausi sitten uuden maailmanlaajuisen sarjatuotantoautojen 496,22 km/h -nopeusennätyksen ATP Automotive Testing Papenburg -testiradalla Saksassa. Nyt maapallon nopein auto on tehnyt kokonaan uuden kierrosennätyksen Nürburgringin Nordschleife-radalla, joka tunnetaan myös lempinimellä “Green Hell”.
YANGWANG kertoo, että sen U9 Xtreme -lippulaivamalli kiersi Nürburgringin aikaan 6 minuuttia 59,157 sekuntia. Uusi ennätystulos paransi sähköisten superautojen edellistä ennätystä yli viidellä sekunnilla, ja U9X:stä tuli ensimmäinen ajoneuvo, joka alitti seitsemän minuutin rajan. Ennätys tehtiin 22. elokuuta 2025.
YANGWANG:n insinööritiimi on testannut U9 Xtremeä kattavasti lähes 21 kilometrin pituisella Nürburgring Nordschleife -radalla heinäkuusta 2024 alkaen. Laajan testausprosessin aikana kerätty data on ollut keskeisessä roolissa auton kehitystyössä.
Ennätyskierroksen kuljettajana toimi kokenut saksalainen kilpa-ajaja Moritz Kranz, joka on ajanut lähes 10 000 kierrosta erittäin haastavalla Nordschleife-radalla GT-uransa aikana.
U9 Xtreme on rakennettu maailman ensimmäiselle massatuotetulle ja kokonaisvaltaiselle 1200 V:n ultra-korkeajännitealustalle. Se on varustettu neljällä korkean suorituskyvyn moottorilla, joista jokainen pyörii jopa 30 000 kierrosta minuutissa. Auto tuottaa yli 3 000 hevosvoiman kokonaistehon, mikä antaa sille 1 217 hevosvoiman tehopainosuhteen per tonni, asettaen uusia globaaleja standardeja suorituskyvyn suhteen.
U9 Xtreme perustuu samaan e4-alustaan ja älykkääseen DiSus-X-korinohjausjärjestelmään kuin nykyinen YANGWANG U9. Se tuo innovatiivisesti korinhallintateknologian rata-ajoon, mikä mahdollistaa ainutlaatuisen tasapainon huippunopeuden ja kierrosajan suorituskyvyn välillä samassa ajoneuvossa.
Nürburgringin tarkalleen 20,832 kilometrin pituinen rata tunnetaan jyrkistä korkeuseroistaan ja vaativista mutkistaan. Klassisen radan haasteisiin vastaamiseksi U9 Xtreme on varustettu useilla merkittävillä parannuksilla. Niihin kuuluu täysin uudelleen suunniteltu jäähdytysjärjestelmä, uusi jarrujärjestelmä titaaniseoksesta valmistetuilla jarrusatuloilla ja hiilikeraamisilla jarrulevyillä sekä Giti-yhtiön kanssa yhteistyössä kehitetyt GitiSport e·GTR² PRO semi-slick-renkaat. Kyseiset parannukset varmistavat auton erinomaisen suorituskyvyn niin 496,22 km/h -huippunopeushaasteessa kuin Nürburgringin kierrosennätysyrityksessäkin.
U9 Xtreme on nyt saatavilla asiakkaille rajoitetussa sarjatuotannossa, enintään 30 yksikön eränä.

Kellot talviaikaan ensi sunnuntaina 26. lokakuuta
Sähköala valitsee jälleen Vuoden sähköauton®