Sähköautojen latausinfrassa piilee merkittävä kyberuhka
22.8.2025
Kun sähköautot yleistyvät, myös latausinfrastruktuuri kehittyy nopealla vauhdilla. Kyberturvayhtiö Fortinet varoittaa katsauksessaan vakavista seurauksista, jos latauspistetoimijat eivät noudata turvallisuusvelvoitteitaan.
Sähköautojen latausinfrastruktuuri kehittyy nopeasti, mutta kyberturvallisuus ei ole pysynyt mukana vauhdissa. Fortinetin asiantuntijoiden mukaan kustannuspaineet ja kiire kehittää sähköautoja ja niiden latauspisteitä ovat johtaneet siihen, että integroitu kyberturvallisuus on jäänyt kehitystyössä taka-alalle.
Suomi on sitoutunut noudattamaan EU:n sääntelyä, kuten NIS2-direktiiviä, joka asettaa vaatimuksia myös latauspisteoperaattoreille. Operaattorit luokitellaan erittäin kriittisiksi toimijoiksi, joilla on riskienhallinta- ja raportointivelvoitteita. Muita säädöksiä ovat AFIR (saatavuus, saavutettavuus, maksutavat) ja RED (latauslaitteiden kyberturvallisuus). Myös kansainväliset standardit ISO 15118 ja IEC 62443 ohjaavat turvallisten viestintäprotokollien kehitystä.
Sähköautojen latausjärjestelmät ovat alttiina kyberuhkille useista syistä:
- Järjestelmien haavoittuvuudet: Tietoturva voi jäädä puutteelliseksi, kun latausteknologiaa kehitetään ja uusia latauspisteitä avataan nopeasti. Tämä altistaa järjestelmät haavoittuvuuksille, joita kyberrikolliset voivat hyödyntää.
- Monimutkainen toimitusketju: Toimitusketju rakentuu valmistajista, operaattoreista, jakeluverkon haltijoista ja palveluntarjoajista. Pitkä ketju sisältää useita riskipisteitä, ja jos yksi piste ketjussa haavoittuu, hyökkäys voi päästä leviämään laajalle.
- Tietoliikenneprotokollien haasteet: Tietoliikenteen suojaamiseen käytetään TLS (Transport Layer Security) -protokollaa, joka ei kuitenkaan yksin tarjoa tarpeeksi kattavaa suojaa. Haavoittuvuuksia voi esiintyä päätepisteissä, kuten sähköautojen latureissa, tai protokollan toteutuksessa, mikä tekee hyökkäyksistä vaikeasti havaittavia.
Fortinet korostaa, että syvällinen ja kerrostettu tietoturvastrategia on ainoa tapa varmistaa kattava suojaus. Vain näin voidaan taata, että latausjärjestelmät ovat suojassa alati kehittyviltä kyberuhkilta ja että käyttäjien luottamus järjestelmään säilyy. Sähköautojen latausinfrastruktuurin toimintavarmuus on suoraan sidoksissa kansalliseen huoltovarmuuteen ja yhteiskunnan kriisinkestävyyteen. Näin ollen kyberhyökkäykset voisivat lamauttaa liikennettä, häiritä taloutta ja jopa vaarantaa yhteiskunnan perustoimintoja, kuten energiajärjestelmää. Latausjärjestelmän kyberturvallisuus ei ole siis pelkkä tekninen kysymys, vaan strateginen panostus koko yhteiskunnan turvallisuuteen ja toimivuuteen.
Uutiset
Hallitus esittää gigabittiasetusta täydentävää lainsäädäntöä
Sähköverkon parannushankkeen suunnittelu alkoi Nousiaisissa ja Maskussa
Traficom ja Huoltovarmuuskeskus tekevät oppaan AI-agenttien turvallisesta käytöstä
Eläkeaiheisia huijauksia liikkeellä – tunnista huijaukset
Komissiolta hätäapurahoitusta Suomen viranomaisille