Škoda Elroq 85 on Vuoden sähköauto® 2026

Škoda Elroq 85 on Vuoden sähköauto® 2026

13.11.2025

Sähköala valitsi Vuoden sähköauton® yhdeksännen kerran. Škoda Elroq 85 on Vuoden sähköauto® 2026. Sähköalan asiantuntijoista koostunut raati perusteli valintaansa mm. auton isoilla sisä- ja tavaratiloilla, hyvin toimivilla ajoavustimilla, hyvällä ajettavuudella sekä maanteillä että kaupunkiajossa, pienellä kääntösäteellä ja helpoilla ja ymmärrettävillä käyttöliittymillä. Kilpailun järjestelyistä vastaa Sähköinsinöörit - SIL ry.

- Sähköinsinöörit - SILin vuosittain järjestämän Vuoden sähköauto® -kisan tarkoituksena on tutkia autoja tavallisen kuluttajan silmin. Auton ostajahan ei tee mittauksia tai tieteellisiä testejä, eli tutustutaan autoon myymälässä, tehdään lyhyehkö koeajo ja luetaan lehtien arvioita autoista. Loppu on tunnetta. SIL haluaa tuottaa tähän valintaprosessiin apua. Tarkoitus on poistaa ennakkoluuloja ja oikoa mahdollisia väärinkäsityksiä sähköautoilusta ja siten alentaa kynnystä siirtyä polttomoottorikäyttöisetä autosta sähköautoon, sanoo Vuoden sähköautoraadin puheenjohtaja Ilkka Manner.

Voittajan valitsi palkintoraati, johon kuuluivat Ilkka Manner ja Vesa Linja-aho Sähköinsinöörit - SIL ry:stä. Jouni Kekäläinen Sähkösuunnittelijat NSS ry:stä, Jarmo Raninen Sähköteknisen kaupan liitosta, Jukka Aro Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:stä, Tapio Koivu Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEKistä, Tuukka Heikkilä Energiateollisuus ry:stä, Kirsi Immonen Latauskartta.fi:stä sekä toimittaja Mikko Arvinen.

Vuoden sähköauton valintaprosessi etenee siten, että ensin suoritettiin esikarsinta teknisten tietojen perusteella. Listalle hyväksyttiin vain autoja, jotka täyttävät karsintakriteerit ja ovat koeajettavissa ja myynnissä Suomessa. Näistä valitaan raadin mielipiteiden summana finalistit. Tänä vuonna finalisteiksi valikoituvat Škodan lisäksi Mercedes-Benz CLA 250 ja Renault 4. Lopullinen valinta tehdään yhteenvetona raatilaisten puhtaasti subjektiivisista mielipiteistä.

Raatilaiset perustelivat Škodan valinta mm. seuraavilla argumenteilla: isot sisä- ja tavaratilat, hyvin toimivat ajoavustimet, hyvä ajettavuus sekä maantiellä, että kaupunkiajossa, pieni kääntösäde, helpot ja ymmärrettävät käyttöliittymät. Akkukesto eli ajomatka on reilu 400 km ja kun latauskin toimii riittävän ripeästi, niin pitkäkin matka taittuu lataamalla kahvitaukojen ajan ilman erillisiä viivästyksiä. Škoda pidettiin jopa ”hieman tylsänä” mutta ennen kaikkea perheellisille sopivana autona.

Kritisoitavaakin löytyi kuten ratin takana olevan näytön pienuus, joidenkin toimintojen löytäminen valikoista sekä auton rakenteesta johtuva muita korkeampi kulutus. Myös sähkön ulosotto mahdollisuutta toivottiin.

Loppukilpailun muut autot, Mercedes-Benz CLA 250 ja Renault 4 olivat keskenään hyvin erilaisia. Mercedes-Benz on kalliimpi mutta auton ominaisuudet ovat hintaansa vastaava, erityisesti toimintamatka ja latausominaisuudet ovat aivan huippua. Mersun tilat vaan eivät ole perheelliselle riittävät.

Renault taas on sähköautoksi halpa ja se johtuu suurelta osin akun koosta. Paperilla toimintamatka on nippa nappa 400 km, mutta käytännössä ei tähän päästä. Auton ominaisuudet ovat muuten hyvät, mutta tavaratila tässäkin autossa on rajallinen.

Sähköinsinöörit - SIL ry valitsi Vuoden sähköauton ensimmäistä kertaa vuonna 2018 edistääkseen sähköautojen tunnettuutta, lue täältä lisää.