Suomalaiset Pohjolan varovaisimpia sähköautoilijoita
7.11.2025
MEKOn 6.11. julkaiseman Mobility Barometrin 2025 tulokset paljastavat: yli 45 % suomalaisista ei halua sähköautoa – ja enemmistö vastustaa bensiiniautojen myyntikieltoa. Vuoden 2025 Mobility Barometri paljastaa muutoksen: sähköautoihin liittyvä epäluulo kasvaa läpi Pohjoismaiden, ja Suomi on nyt selvästi skeptisin maa koko alueella.
Jo 45 % suomalaisista sanoo, ettei voisi kuvitella omistavansa, vuokraavansa tai edes leasing-vuokraavansa sähköautoa. Vuonna 2022 vastaava osuus oli 36 %.
Samaan aikaan enemmistö suomalaisista (51 %) vastustaa EU:n suunnitelmaa, jonka mukaan uusien bensiinillä ja dieselillä toimivien autojen myynti loppuisi vuoteen 2035 mennessä. Vain joka viides (20 %) kannattaa kieltoa.
- Sähköistyminen etenee, mutta suomalaiset suhtautuvat siihen realistisesti. Tulokset kertovat ennen kaikkea talouden epävarmuudesta ja siitä, että moni ei koe sähköautoilua vielä aidosti saavutettavana vaihtoehtona, sanoo MEKO Finlandin toimitusjohtaja Sanna Reunanen.
Reunasen mukaan sähköautojen korkea hinta, epävarma jälleenmyyntiarvo ja epätasaisesti kehittyvä latausverkosto vaikuttavat kuluttajien asenteisiin.
- Auto on suomalaisille edelleen vapauden ja itsenäisyyden symboli. Pitkät välimatkat, vaihtelevat sääolot ja arjen käytännöt vaikuttavat siihen, miten sähköautot koetaan. Moni haluaa toimia ympäristöystävällisesti, mutta ei hinnalla millä hyvänsä, Reunanen summaa.
Barometrin mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta vastustaa bensiiniautojen kieltoa kaupunkien keskustoissa, enemmän kuin missään muussa Pohjoismaassa. Norjalaiset ja tanskalaiset suhtautuvat rajoituksiin myönteisimmin, mutta sielläkin vastustajia on yhä enemmän.
Yksi yllättävä trendi on kasvava kiinnostus auton alkuperämaata ja merkkiä kohtaan. Neljässä vuodessa niiden merkitys on kasvanut merkittävästi:
• 43 % sanoo, että automerkillä on heille väliä (vuonna 2022: 35 %)
• 34 % pitää tärkeänä, mistä maasta auto on peräisin (vuonna 2022: 25 %)
- Epävarmoina aikoina ihmiset hakevat turvaa tutusta ja luotettavasta. Monelle auton alkuperä symboloi arvoja ja laatua. Samaan aikaan uudet kiinalaiset sähköautomallit herättävät sekä uteliaisuutta että epäluuloa, Reunanen arvioi.
Vaikka jakamistaloudesta puhutaan paljon, Suomessa autonjakopalveluiden käyttö on koko Pohjoismaiden alhaisinta. Vain 7 % suomalaisista käyttää palveluja kuten Omago tai 24Go, kun taas Norjassa vastaava luku on 17 %. Silti joka neljäs alle 35-vuotias on käyttänyt tai harkitsee autonjakopalvelua, mikä kertoo hitaasta mutta sukupolvittaisesta muutoksesta.
Reunanen korostaa, että vaikka teknologia muuttuu, kaikki autot tarvitsevat huoltoa ja korjausta. MEKOn yli 1 000 huoltokorjaamoa kahdeksassa maassa palvelee päivittäin sekä sähkö- että polttomoottoriautoja, ja yhtiö kouluttaa jatkuvasti uusia sähköajoneuvoasiantuntijoita.
- Pyrimme jatkossakin olemaan kaikille autoileville, korjaaville ja huoltaville tahoille mahdollisimman kokonaisvaltainen kumppani – riippumatta siitä, millaista teknologiaa konepellin alta löytyy, Reunanen summaa.
Mobility Barometer: mitä luvut kertovat Suomesta?
Suomi erottuu Pohjoismaista varovaisuudellaan ja käytännönläheisyydellään.
- Pitkät välimatkat, kylmä ilmasto ja latausverkoston hajanaisuus etenkin kaupunkikeskittymien ulkopuolella tekevät sähköautoilusta haastavampaa kuin tiheämmin asutuissa maissa.
- Samalla korkea inflaatio ja korkotaso ovat heikentäneet kotitalouksien ostovoimaa.
- Liikkumisen rajoituksiin suhtaudutaan kriittisesti, koska auto nähdään osana arjen toimivuutta, ei vain kulutusta.
MEKO Mobility Barometri on kattava raportti, joka tarjoaa syvällisen ymmärryksen liikkumisen trendeistä ja mieltymyksistä Pohjoismaissa. Yli 4 000 vastaajan näkemyksiin
Mobility Barometrin tulokset kokonaisuudessaan MEKO / Mobility Barometer 2025
Sähköajoneuvojen kehittämiseen suunniteltu uusi ohjelmistoalusta
Näin eri ikäryhmät 50 suurimmassa kunnassa käyttävät kännykkää