Traficom ja Huoltovarmuuskeskus tekevät oppaan AI-agenttien turvallisesta käytöstä

22.8.2025

Opas avaa asiakaspalveluagenttien käyttöönottoa ja uhkamallinnusta.

AI-agenttien yleistyessä myös niihin liittyvät tietoturvahuolet lisääntyvät. Varsinkin monilla enintään keskisuurilla yrityksillä saattaa olla halua käyttää agentteja, mutta niiltä puuttuu tarvittavaa osaamista.

Tähän ongelmaan vastaavat Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ja Huoltovarmuuskeskus kehittämällä oppaan yritysten käyttöön. Tavoitteena on auttaa yrityksiä, joilla ei ole riittävän monialaista työkalupakkia tekoälyn ja tietoturvan yhdistämiseen. Huoltovarmuuskeskus on julkaissut vastaavan oppaan pilvipalveluiden tietoturvasta vuonna 2021.

- Olemme parhaillaan rakentamassa itsenäistä tekoälyagenttia, jolle voi antaa erilaisia tehtävänkuvauksia. Se käyttää rajapintoja, hakee tietoa ja tekee päätelmiä, Traficomin teknologia- ja strategiajohtaja Kirsi Karlamaa sanoi Profession Tekoälyagentit 2025 -tapahtumassa.

Opas syntyy, kun agentin rakentamisen ohella tutkitaan ja kirjataan ylös, miten agentti rakennetaan turvallisesti ja millaisen uhkaympäristön se muodostaa.

- Haluamme tehdä organisaatioille valmiit ohjeet, joissa kerrotaan, miten tällaista käytetään. Siitä tulee eräänlainen ostajan opas, Karlamaa sanoi.

Karlamaan mukaan agentin käyttöönotossa on muutamia keskeisiä kysymyksiä. Onko ympäristö erityisen haavoittuvainen tai altis hyökkäyksille? Millaista dataa agentti käsittelee? Onko sidosryhmillä jotain erityisiä odotuksia, joita agentin käyttöönotossa tulisi miettiä?

Ja tietysti on ylipäätään pohdittava uhkamallinnusta.

- Tekoäly on niin uusi teknologia, että uhkamallinnuskäytännöt hakevat vielä muotoaan. Ala muuttuu ja kehittyy koko ajan. Me teemme tätä juuri sen takia, että olisi joku perusdokumentaatio, jota organisaatiot voisivat sitten itse kehittää eteenpäin, Karlamaa sanoi.

Traficomin ja Huoltovarmuuskeskuksen tekoälyagenttioppaan käyttötapaus tulee olemaan asiakaspalvelu. Se on yleinen toiminto suurimmassa osassa erilaisia organisaatioita, joten opas on niiltä osin otettavissa helposti laajalti käyttöön.

Traficom ja Huoltovarmuuskeskus toivovat, että viranomaisen tekemän ohjeistuksen avulla myös sellaiset organisaatiot, jotka arastelevat tekoälyn ja agenttien käyttöä uskaltautuisivat innovoimaan uutta. Opas ilmestyy Karlamaan mukaan myöhemmin tänä vuonna.

Traficomin teknologia- ja strategiajohtaja Kirsi Karlamaa