10 000 uutta aurinkopaneelia S-ryhmän toimipaikkoihin
2.8.2022
S-ryhmän toimipaikkoihin eri puolilla Suomea aiotaan rakentaa lähes 10 000 uutta aurinkopaneelia tänä vuonna. Kesähelteillä paneelit voivat tuottaa hetkellisesti koko myymälän tarvitseman sähkön. Kaupparyhmän omat tuulivoimalat tuovat kuitenkin eniten virtaa.
Tällä hetkellä noin 100 000 aurinkopaneelia tuottaa S-ryhmän myymälöihin, hotelleihin ja logistiikkakeskuksiin sähköä eri puolilla maata. Suunnitteilla on tuhansia uusia aurinkopaneeleita erilaisiin kohteisiin, muun muassa Kymen Seudun Osuuskaupan Tykkimäen huvipuiston Aquaparkiin.
- Kun aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta, voi toimipaikan tarvitsema sähkö tulla ajoittain kokonaan aurinkopaneelien kautta. Paneelit voivat tuottaa kesällä hetkellisesti jopa 25 prosenttia koko S-ryhmän sähköntarpeesta, mutta vuositasolla keskimääräinen osuus on viitisen prosenttia, S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen sanoo.
Kesällä myös myymälöiden viilennystarve on suurimmillaan, ja aurinkosähkön tuotantohuippu osuu näin juuri oikeaan aikaan. Aurinkosähkö kannattaa kuluttaa paikallisesti. Keskikokoisessa S-marketissa paneeleita voi olla noin 200–250 kappaletta. Aurinkopaneelien hyötysuhde on parantunut jatkuvasti. Nykyisten tuotteiden elinkaari on pitkälti yli 20 vuotta.
Aurinkopaneelit valmistetaan enimmäkseen ulkomailla, mutta kaupparyhmän yhteistyökumppanit ja esimerkiksi asennuksia toimipaikkoihin tekevät yritykset ovat kotimaisia toimijoita. Paikallisuus ja kotimaisuuden tukeminen on tärkeää osuuskaupoille ja koko S-ryhmälle.
S-ryhmän omat tuulivoimalat kattavat vuositasolla jo noin 80 prosenttia koko kaupparyhmän käyttämästä sähköenergiatarpeesta. S-ryhmän uusin ja suurin tuulipuisto sijaitsee Simossa. Uudet voimalat ovat tehokkaampia ja suurempia, ja vain muutamassa vuodessa yksittäisen voimalan tuottama energiamäärä on tuplaantunut.
Esimerkiksi sähköautojen yleistyminen tulee lisäämään sähköntarvetta. Yksi monesta tuulivoiman hyödyntämisen kohteista onkin sähköajoneuvojen ABC-latausverkosto.
S-ryhmän tavoitteena on olla oman toiminnan osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025 eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa. Tiukkojen ilmastotavoitteidensa mukaisesti kaupparyhmä aikoo pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä.
Uutiset
Energiamessut on kattava läpileikkaus alan muutokseen
Millennium-teknologiapalkinnon voittajan yleisöluento torstaina 31.10.
Valtakunnallista energiansäästöviikkoa vietetään 7.–13.10.2024
Taksisääntelyn valmistelu etenee: Säädöshanke käyntiin
Ruotsi kopioimassa Suomen veromallin, miten turvaamme kilpailuetumme?
Kempower tukee raskaan liikenteen sähköistämistä Ranskassa