Asiakkaan etu ja tarve etusijalla

23.10.2018

Ostosten tekeminen on jo vahvasti digitaalinen kokemus, ja tekoälyn merkitys sekä verkko- että kivijalkakaupassa kasvaa. K-ryhmä on julkistanut tekoälyn hyödyntämisen eettiset periaatteet.

- K-ryhmässä hyödynnetään tekoälyä jo monella rintamalla: tekoälyyn perustuvien ratkaisujen avulla räätälöimme asiakkaillemme henkilökohtaisia etuja, tarjoamme juuri asiakkaalle sopivaa markkinointia eri kohtaamispisteissä ja voimme nostaa verkkokaupan etusivulle tuotteet, jotka löytyvät säännöllisesti asiakkaamme ostoslistalta. Tulevaisuudessa haluamme tarjota asiakkaillemme entistä enemmän arkea sujuvoittavia ja inspiroivia palveluita, sanoo K-ryhmän digitalisaatiosta vastaava johtaja Anni Ronkainen.

Ihminen ja tekoäly hyvä työpari

Tekoälyratkaisut palvelevat K-ryhmän asiakkaita, joiden on tiedettävä, missä ja miten heidän tietojaan hyödynnetään. Asiakkaalta pyydetään aina lupa tietojen hyödyntämiseen, ja asiakkaan K-ryhmälle antamat tiedot ja yksityisyys suojataan. Halutessaan asiakas voi myös aina kieltää tietojensa käytön.

Tekoälyn hyödyntämisen eettiset periaatteet ohjaavat niin datan keräämistä ja hyödyntämistä kuin tekoälyratkaisujen ja algoritmien rakentamista. Tekoälyratkaisujen käyttämästä datasta rajataan kaikissa tapauksissa pois esimerkiksi tupakka- ja alkoholituotteet.

K-ryhmässä tekoälyratkaisuista on aina vastuussa ihminen, ja tekoäly toimii yrityksessä ainoastaan ihmisen ohjauksessa. Eettisyys tekoälyn hyödyntämisessä toteutuu, kun jokainen K-ryhmäläinen huomioi nämä eettiset periaatteet työssään.

K-ryhmän tekoälyn hyödyntämisen eettisiä periaatteita ovat mm. vastuullisuus ja turvallisuus, inhimillinen ote ja laatu sekä jatkuva keskustelu ja periaatteiden kehittäminen.