Energiatodistus helpoksi

8.9.2022

Planeran luoman EasyE:n avulla energiatodistuksen hankinta, säilytys ja uusiminen on helppoa. Palvelu yhdistää rakennuksen omistajan ja pätevöityneen energiatodistuksen laatijan.

Vuonna 2013 voimaan tulleen lain (50/2013) mukaisesti rakennuksen omistaja vastaa siitä, että rakennukselle hankitaan energiatodistus. Lain tarkoituksena on edistää rakennusten energiatehokkuutta ja uusiutuvan energian käyttöä rakennuksissa. Energiatodistus tulee olla esitettävissä rakennuksen tai huoneiston osto- ja myyntitilanteissa, ja sen voimassaoloaika on maksimissaan 10 vuotta.

Korjausrakentamisen palveluihin erikoistunut konsulttitoimisto Planera on tuomassa markkinoille täysin uuden tyyppisen mallin energiatodistuksen hankkimiseen ja laatimiseen, EasyE-palvelun.

Palvelu toimii alustamallilla, joka yhdistää energiatodistusta tarvitsevan rakennuksen omistajan sekä pätevöityneen energiatodistuksen laatijan. Energiatodistuksen tilaajalle palvelu toimii EasyE:n verkkosivulla (easye.fi), ja Planeran kumppanina toimiville energiatodistuksen laatijoille palvelussa on oma portaali, josta löytyy EasyE-laskentasovellus ja tilausten työjono.  

Rakennuksen omistajalle palvelu tarjoaa energiatodistuksen tilaamiseen helpon prosessin, nopean toimituksen ja markkinoita edullisemman hinnoittelun sekä tietokannan energiatodistuksen säilyttämistä varten. Järjestelmä muistuttaa automaattisesti rakennuksen omistajaa, kun todistuksen voimassaoloaika on päättymässä. Uusimisen voi tilata muutamalla klikkauksella.

Useamman kiinteistön omistajalle tai hallinnoijalle, esimerkiksi isännöintitoimistoille, palvelu mahdollistaa tilin luomisen ja kiinteistösalkun todistustilanteen ajantasaisen tarkastelun.