Ero mobiilidatan kulutuksessa on huima

4.12.2020

DNA:n dataan perustuva ikäryhmävertailu paljastaa, kuinka valtavan suuri ero todellisuudessa onkaan jopa kaksi- ja kolmekymppisten välillä.

Keskiverto alle kolmekymppinen aikuinen käytti yli 91 gigatavua dataa postpaid-liittymällään elo–lokakuussa, kertoo DNA:n datavertailu. Tämä ikäryhmä, josta iso osa kuuluu milleniaaleihin tai heitä seuranneeseen Z-sukupolveen, on syntynyt maailmaan, jossa elektroniikka ja digitaaliset palvelut ovat levinneet keskeiseksi osaksi arkea. Varhaislapsuudesta asti digiympäristöihin kasvaneet nuoret aikuiset käyttävät mobiililaitteillaan dataa huomattavasti rutiininomaisemmin kuin esimerkiksi 1980-luvulla tai 1990-luvun alussa syntyneet milleniaalit: 30–39-vuotias DNA:n asiakas kulutti samalla otantajaksolla keskimäärin 49 gigatavua.

- Vertailu paljastaa, että milleniaalit, joista usein puhutaan homogeenisenä ryhmänä, ovat datankäytön suhteen itse asiassa hyvinkin epäyhtenäinen joukko. Meidätkin yllätti tieto siitä, kuinka paljon datan määrässä on eroa nuorimman ikäryhmän ja sitä vanhempien välillä, sanoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

50-59-vuotias, joka tavanomaisimmin edustaa alle kolmekymppisen aikuisen vanhempien ikäluokkaa, käytti DNA:n tilaston mukaan elo–lokakuussa noin 31 gigatavua – eli noin kolmasosan siitä mitä 18-29-vuotias. Myös muiden ikäryhmien keskiarvoinen lukema kalpenee vertailussa nuorimpiin: esimerkiksi keskiverron 40-49-vuotiaan datankulutus otantajaksolla oli 44 gigatavua.

Verrattuna edellisvuoden vastaavaan kolmen kuukauden ajanjaksoon, käytetyn datan määrä nuorilla aikuisilla on lisääntynyt yli kymmenellä gigatavulla per ikäryhmän keskivertoasiakas. Kasvua datan kulutuksessa on vuoden aikana myös vanhemmissa ikäryhmissä, mutta kasvuvauhti on sitä hitaampaa mitä vanhemmasta ikäryhmästä on kyse.

Suurin yksittäinen datan käyttötarkoitus nuorilla aikuisilla on videosisällöt, joihin alle kolmekymppinen aikuinen kulutti kolmen kuukauden aikana keskimäärin 39 gigatavua, eli 43 prosenttia käyttämästään kokonaisdatamäärästä. Videoihin ovat tykästyneet suhteellisesti eniten kuitenkin 40–49-vuotiaat, sillä heidän datankulutuksestaan jopa 46 prosenttia koostuu videosisällöistä. Vielä edellisvuonna vastaava prosenttiosuus heillä oli 37.