Fingersoft tarjoaa kuusituntista työpäivää lähes täydellä palkalla

14.2.2023

Mobiilipeliyritys Fingersoftin työaikakokeilun tulokset olivat niin hyviä, että siitä on nyt tehty pysyvä malli yrityksessä. Tämän vuoden alusta alkaen työntekijät ovat voineet tehdä kuusituntista työpäivää lähes täydellä, 90 prosentin palkalla.

Fingersoftin toimitusjohtaja Jaakko Kylmäojan mukaan muuttuva työelämä tarvitsee rohkeita peliliikkeitä ja uudistuksia. Fingersoft haluaa näyttää mallia niin pelialalla kuin muillekin toimialoille. 

- Työntekijöidemme hyvinvointia parantavat hankkeet ovat olleet keskeinen osa toimintaamme koko kymmenvuotisen historiamme ajan. Vuosina 2021–2022 tekemämme kaksiosainen työaikakokeilu osoitti sen, että on olemassa keinoja parantaa työntekijöiden hyvinvointia merkittävästi tuottavuuden pysyessä samana, tai jopa parantuessa, Kylmäoja sanoo.

Hill Climb Racing -peleistä tuttu Fingersoft työllistää 110 henkilöä Oulussa ja Helsingissä. Työaikakokeiluun osallistui vuoden 2021 aikana noin puolet yrityksen työntekijöistä, ja viime vuonna päättyneen kokeilun aikana työajaksi saattoi valita joko nelipäiväisen työviikon tai kuusituntiset työpäivät viitenä päivänä viikossa. 

Yksi kuusituntista työpäivää kokeilleista on UI Artist Julianna Kähtävä. Hän työskentelee Fingersoftilla käyttöliittymien ja graafisen suunnittelun parissa. Työaikakokeilun päätyttyä Kähtävä päätti jatkaa pysyvällä kuuden tunnin mallilla.

- Minulle sopii paremmin lyhyt työpäivä kuin nelipäiväinen työviikko. Työpäivät tuntuvat kevyemmiltä ja joka päivä jää aikaa rentoutumiseen ja harrastuksiin. Uskon myös, että ylimääräisenä vapaapäivänä en saisi aktivoitua itseäni samalla tavalla. Tykkään pysyä mukana työyhteisön jutuissa ja olla joka päivä toimistolla, Kähtävä kertoo. 

Fingersoftilla oli havaittu, että työntekijöiden vaihtelevissa elämäntilanteissa työn ja vapaa-ajan sovittaminen saattoi ajoittain tuottaa haasteita.

- Palkan merkittävä alentuminen kuitenkin vaikutti olevan monelle liian suuri kynnys lähteä lyhentämään työaikaa, jonka seurauksena moni olisi mieluummin valinnut sinnitellä tilanteensa kanssa. Tämän vuoksi päätimme lähteä kokeilemaan mallia, jossa työntekijämme saivat halutessaan tehdä 80-prosenttista työaikaa 90-prosenttisella palkalla, kertoo Kylmäoja.

Työaikakokeilua analysoitiin tarkasti, sillä Fingersoft on yksi ensimmäisistä toimijoista, joka tarjoaa kuusituntista työpäivää. Osallistujien kokemuksia selvitettiin ulkopuolisen kumppanin toteuttamilla kyselyillä, joita tehtiin kokeilun aikana.

Tulosten perusteella kuusituntinen työpäivä koettiin nelipäiväistä työviikkoa toimivammaksi ratkaisuksi yrityksessä. Lyhyemmässä työpäivässä tuottavuus pysyi miltei samana, kun taas nelipäiväisessä viikossa se laski samassa suhteessa työajan kanssa. Lyhyempien työpäivien etu oli myös se, että vuorovaikutus pysyi yllä työyhteisössä joka päivä.

- Tuloksista meille selvisi, että kokeiluun osallistuneiden osalta hyvinvointi ja etenkin työn ja vapaa-ajan tasapaino parantuivat merkittävästi. Lisääntynyttä vapaa-aikaa työntekijämme käyttivät muun muassa uusien harrastusten aloittamiseen ja terveellisempien aterioiden valmistukseen kotona, Kylmäoja sanoo.

Vuoden kestänyt kokeilu päättyi syksyllä 2022. Sen jälkeen palattiin hetkeksi normaaliin työaikaan ja kartoitettiin vielä kerran työntekijöiden jaksamista. Kaikkien tulosten pohjalta syntyi pysyvä uusi malli 80-prosenttisesta työajasta, joka tuli tarjolle tämän vuoden alussa. Nyt halukkaat voivat työskennellä kuusi tuntia päivässä ja palkkaa maksetaan 90 % täydestä palkasta.

Ul Artist Julianna Kähtävä ja CEO Jaakko Kylmäpja.