Generatiivisen tekoälyn avulla jopa 30 % säästöt terveydenhuoltoon

13.2.2024

Helsingissä 13. helmikuuta pidettävä Digital Health Nordic 2024, Professio Groupin isännöimä Pohjoismaiden suurin digitaalisen terveydenhuollon päättäjätapahtuma, kokoaa yhteen alansa johtavat asiantuntijat. Accenturen Marko Rauhala ja Kanta-Hämeen hyvinvointialueen Toni Suihko esittelevät, kuinka tekoäly muokkaa Suomen hyvinvointialueiden toimintaa. Heidän puheenvuorossaan korostuu, miten tekoälyllä on potentiaali parantaa terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden tuottavuutta ja laatua merkittävästi. Taustalla on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen ja Accenturen yhteistyössä toteutettu kartoitushanke, jossa selvitettiin mm. generatiivisen tekoälyn ja automaation mahdollistamat suurimmat säästö- ja tehostamiskohteet sosiaali- ja terveysalalta. Tekoälyllä odotetaan olevan merkittävä vaikutus tulevaisuudessa, kun se automatisoi esimerkiksi potilaskirjauksia ja vapauttaa terveydenhuollosta työvoimaa keskittymään ydinpalveluihin. 

Marko Rauhalan mukaan tekoäly mahdollistaa ennennäkemättömät työaikasäästöt terveydenhuollossa. 

- Accenturen tutkimusten mukaan generatiivinen tekoäly voi tuoda lääkärin työssä 20–30 % aikasäästöjä ja hallinnollisissa töissä yli 30 % säästöjä.

Hän korostaa, että kielimalleihin pohjautuvat tekoälyratkaisut tehostavat työtä merkittävästi, vähentäen manuaalista työtä ja nopeuttaen työn suorittamista. 

Toni Suihko puolestaan painottaa, että hyvinvointialueilla on meneillään useita tekoälyprojekteja, joiden tavoitteena on hyödyntää teknologiaa asiakaspalvelussa, potilaskommunikaatiossa ja sisäisessä viestinnässä. Hän mainitsee, että tekoälyyn perustuva konenäkö on jo otettu käyttöön esimerkiksi syöpäsairauksien ja diabeteksen tunnistamisessa. 

Kuitenkin tekoälyn käyttöönottoon liittyy myös haasteita, kuten tietosuojasäädökset, jotka ovat hidastaneet datan perustuvan ennakoivan tekoälyn edistämistä. Rauhala ja Suihko kuitenkin korostavat, että uudessa hallitusohjelmassa otetaan kantaa näihin haasteisiin ja mahdollisuuksiin, joita tekoäly tuo mukanaan. 

Hyvinvointialueiden välillä on eroja tekoälyn omaksumisessa, mutta Rauhala ja Suihko painottavat, että yhteistyö ja parhaiden käytäntöjen jakaminen ovat avainasemassa. He kertovat, että teknologiset innovaatiot, kuten Microsoft 365 Copilot, tarjoavat helpon tavan aloittaa tekoälyn hyödyntäminen eri alueilla. 

Tulevaisuudessa tekoälyn odotetaan muuttavan terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden kenttää entisestään, automatisoimalla esimerkiksi potilaskirjauksia ja vapauttamalla työvoimaa hallinnollisista tehtävistä keskittymään ydinpalveluihin. Rauhala ja Suihko visioivat, että tekoäly tulee olemaan olennainen osa asiakasohjausta ja palveluiden ennakoivaa suunnittelua.