Hyundai Kona on Vuoden sähköauto

5.12.2018

Hyundai Kona Electric on vuoden sähköauto. Valinnan tekivät yhteistyössä Sähköinsinöörit – SIL ja Tuulilasi-lehti.  Vuoden sähköauto valittiin Suomessa nyt ensimmäisen kerran. Valinnassa keskityttiin ainoastaan uusiin täyssähköautoihin.

Tammi-lokakuussa tänä vuonna rekisteröidyistä 10 6000 henkilöautosta 5 000 oli pistorasiasta ladattavia. Täyssähköautoja näistä oli vain 600, loput olivat ladattavia hybridiautoja. Joka kahdeskymmenes ensirekisteröity auto on ladattava. Ladattavat autot ovat käytännössä kaksinkertaistaneet suosionsa joka vuosi aina vuodesta 2015 lähtien.

Hyundai Kona kiistaton ykkönen
Sekä Tuulilasin autotoimittajien että SILin raadin mielestä Hyundai Kona Electric ansaitsi ykkössijan. Vaikuttavinta Konassa oli toimintasäde suhteessa hintaan: 64 kilowattitunnin akuston ansiosta auton WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka yhdellä latauksella oli 482 kilometriä.

Aikaisemmin tämän luokan toimintasäteeseen on päässyt vain 90 000 euron hintaisilla tai kalliimmilla Tesloilla. Hyundai Kona tekee lähes saman tempun 42 990 euron hintalapulla. Tätä voi pitää erinomaisena suorituksena.

WTLP:n mukainen toimintasäde saavutetaan kesäsäällä rauhallisella maantieajelulla. Marraskuisella muutaman plusasteen syyssäällä Kona jaksoi yhdellä akullisella 365 kilometrin matkan maantieajoa. Aikaa tähän kului neljä tuntia. Moottoritiellä 120 km/h vauhdissa toimintamatka putosi 250 kilometriin, koska korkean korin johdosta ilmanvastus kasvaa hulppeasti nopeuden kasvaessa.

Miinusta Konalle tulee muovisen oloisesta sisustuksesta, ja toivottoman pienestä tavaratilasta: sinne mahtuu juuri ja juuri lastenvaunut poikittain, mutta muuta ei sitten mahdukaan.

Kakkoseksi Jaguar
Jaguar I-PACE on urheilullinen ja ajettavuudeltaan omaa luokkaansa. Tehoa on tuplasti Konaan verrattuna. Kaksinkertainen on myös hinta: 84 380 euroa. WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella on samaa luokkaa kuin Konalla: 470 kilometriä. Kulutusta kasvattaa auton suuri massa ja suuri kori. Auto on nelivetoinen: sekä taka- että etuakselilla on molemmilla oma sähkömoottori.

Hintaluokassaan sähkö-Jaguar on vähintään koeajamisen arvoinen.

Hyvä, muttei mullistava
Uusimmassa Nissan Leafissa on suurempi tavaratila kuin Konassa, mutta akkukapasiteettia on tarjolla vaatimattomammin. Hintakin on vain hieman edullisempi. Kevyimmin varusteltu malli maksaa 37900 euroa. 40 kilowattitunnin akulla WLTP-toimintasäde jää 270 kilometriin.

Nissan Leafissa ei ole aktiivista akuston jäähdytystä toisin kuin Hyundaissa ja Jaguarissa, mikä voi johtaa pikalataustehon rajoittumiseen raskaan moottoritieajon jälkeen.

Leafin ajotuntumaa testiraati moittii levottomaksi. Kisa kakkos- ja kolmossijojen välillä oli tiukka: SILin raati olisi tiputtanut Jaguarin kolmanneksi korkean, keskituloiselle sopimattoman hintansa takia, mutta Tuulilasin kokeneiden autotoimittajien moitteet perinteisten ajo-ominaisuuksien puutteellisuudesta pudottivat Leafin kolmossijalle.

Pari tulokasta ei ehtinyt mukaan
Finalisteiksi hyväksyttiin vain autoja, jotka olivat marraskuun alussa Suomessa liikkeestä tilattavissa ja sitovat hinnastot ja toimitusajat ovat tiedossa.

Näin ollen esimerkiksi mielenkiintoiset Tesla Model 3 ja Audi e-tron eivät ole tässä valinnassa mukana. Molempia autoja pääsi koeistumaan liikkeessä marraskuun puolen välin jälkeen, mutta hinnastot ovat vielä auki. Maahantuojalta saadun ennakkotiedon mukaan Audi e-tronin hinnat alkavat vajaasta 90 000 eurosta. Tesla Model 3:n Suomi-hinnat julkistetaan myöhemmin, mutta alkaen-hinnan voidaan valistuneesti arvioida asettuvan 40 000-50 000 euron tuntumaan.

Lisää Vuoden Sähköauton valinnasta voit lukea Sähkö & Tele -lehdestä 8/2018. Lehti ilmestyy 12.12.2018.
Katso videolta Tuulilasin suorittama koeajo Hyundai Kona Electricilla.

SILin raati, johon kuuluivat Sirpa Ikola, Vesa Linja-aho ja kuvan ottanut Ilkka Manner, arvioi autoja tavallisen ostajan näkökulmasta ja sähkötekniseltä kannalta.