Jyväskylän Sähkömessut tuntee alan tarpeet

Jyväskylän Sähkömessut tuntee alan tarpeet

16.11.2023

Pohjoismaiden suurimmaksi sähköalan ammattitapahtumaksi kasvanut Jyväskylän Sähkömessut järjestettiin ensi kerran jo vuonna 1982. Tuotteitaan ja palvelujaan esitteleville yrityksille siitä kehittyi sähköalan merkkitapahtuma, jossa halutaan olla ehdottomasti mukana.

- Tämän mittakaavan ammattilaistapahtuman menestys aikojen muuttuessa edellyttää järjestäjiltä jatkuvasti tarpeiden ja toiveiden herkkää kuuntelua. On tarjottava kaikki se tuki, joilla niin yritysten kuin kävijöiden tavoitteet täyttyvät, kertoo myyntijohtaja Hannu Mennala Jyväskylän Messuilta.

 Tiimissä pitkää kokemusta ja uutta osaamista

Mennala vastaa tulevista Sähkömessuista 7.-9.2.2024 Jyväskylän Paviljongissa, eli virallisemmin Sähkö Valo Tele AV -ammattitapahtumasta. Hän aloitti projektipäällikkönä Jyväskylän Messuilla jo vuoden 2000 alussa, ja on yli kahdenkymmenen vuoden aikana ottanut vastuuta kymmenistä ison mittaluokan ammattimessuista sekä tuottanut useita suuren mittaluokan yritystapahtumia ja yleisömessuja.

Suuren mittaluokan ammattitapahtumien järjestäminen vaatii järjestäjältä vahvaa ja monialaista osaamista. Jyväskylän Messuilla on pitkä kokemus ja laaja osaaminen Pohjoismaisessakin mittakaavassa merkittävien ammattitapahtumien järjestämisestä.

Tulevien Sähkömessujen tiimiin kuuluvat Mennalan lisäksi toimitusjohtaja Juha Rahko, myyntijohtaja Ilari Tervakangas, projektikoordinaattori Anu Ilvonen, osastosuunnittelija Minna Toivonen, asiakkuuspäällikkö Marica Borg sekä markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija Eveliina Tarvainen. Tiimin tukena on messujen muu organisaatio projektin eri vaiheissa.

Järjestöt ja yritykset osallistuvat suunnitteluun

Mennalan mukaan Sähkömessujen menestystarinassa on ollut tärkeää alan järjestöjen aktiivinen yhteistyö messujen järjestelyissä. Edustavathan he sekä alan yrityksiä että messukävijöitä eri ammattiryhmineen ja opiskelijoineen.

Sähkömessuilla on neuvottelukunta, johon kuuluu järjestöjen lisäksi merkittäviä näytteilleasettajayrityksiä ja oppilaitosedustus. Säännöllisissä kokouksissa suunnitellaan ja ideoidaan tulevaa tapahtumaa sekä seurataan messuprojektin etenemistä.

- Näin varmistetaan tiedonkulku ja luodaan yhdessä kerta toisensa jälkeen yrityksiä ja kävijöitä kiinnostava messutapahtuma. Sisältö teemoineen edustaa kehityksen terävintä kärkeä ja houkuttelee niin ammattilaiset kuin opiskelijat tulemaan messuille, Mennala sanoo.

Kehityksen kärjessä - Jyväskylän hengessä

Hannu Mennala kertoo, että Sähkömessuja on kehitetty jatkuvasti eteenpäin investoimalla Paviljongin toimivuuteen, palveluihin ja viihtyvyyteen. Messut toteuttavaa tiimiä on vahvistettu ja käytössä on uusimmat projektinhallinnan ja markkinoinnin työvälineet. Näytteilleasettajilta saatu palaute on ollut erinomaista ja kävijöiden suositteluprosentti lähes täydet sata.

- Tärkeä muista ammattilaistapahtumista erottava tekijä on Sähkömessujen niin kutsuttu Jyväskylän henki. Ilmapiiristä voi aistia, että olemme yhdessä onnistuneet luomaan kerrasta toiseen korkeatasoiset messut. Paikalle tullaan kaikkialta Suomesta, tavataan vanhoja tuttuja ja tutustutaan uusiin, hän kiteyttää.

Kuvassa vasemmalta: projektikoordinaattori Anu Ilvonen, myyntijohtaja Hannu Mennala, myyntijohtaja Ilari Tervakangas, markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija Eveliina Tarvainen. Kuva: Jyväskylän Messut Oy