Karhu-olut kehitti nuoltavan festarirannekkeen
2.8.2022
Rukalla juhannuksena järjestetyllä Solstice-festivaalilla kokeiltiin nuoltavaa festivaaliranneketta, joka näyttää käyttäjänsä promilletason. Kokeilun takana on festivaalin pääsponsori Karhu-olut, joka haluaa kannustaa ihmisiä juhlimaan vastuullisemmin, pohtimaan omaa alkoholinkäyttöään ja ottamaan välillä vaikka 0,0-prosenttisen oluen.

Eveliina ja Jenni kokeilivat Karhun testariranneketta Solstice-festivaaleilla.
Testarirannekkeen teknologian on kehittänyt yhdessä VTT:n kanssa oululainen bioteknologiayritys Promilless. Solsticessa kokeillussa festivaalirannekkeessa oli kertakäyttöinen älypaperipinta, jota nuolaisemalla ranneke kertoi, milloin sen käyttäjä oli ylittänyt 0,5 promillen rajan. Rannekkeen mittaama promillemäärä on säädettävissä.
- Älykellojen ja -sormusten aikakautena yhä useampi haluaa tietää, miten elintavat, ravinto ja uni vaikuttavat omaan hyvinvointiin. Testariranneke sopii tähän trendiin ja on sen lisäksi paitsi hauska niin myös hyödyllinen. Karhun ja Solsticen kanssa tehdyn yhteistyön kautta pääsimme kirjaimellisesti todella kiinnostavan kuluttajaryhmän huulille ja kielille, Tommi Vaskivuo Promillessista sanoo.
Testarirannekkeen käytöstä saatiin hyviä kokemuksia. Rannekkeen vastaanotto oli positiivista ja osa testaajista yllättyi promilletasostaan.
Uutiset
230 000 mittalaitetta takaamaan sähkön toimituslaatua
DNA:n hankkimasta sähköstä jopa 80 prosenttia Iin tuulivoimapuistosta
Tukes selvittää pihasaunapakettien turvallisuutta valvontahankkeessa
Åland Post hankki Ahvenanmaan ensimmäiset kaasukuorma-autot
Hansabille enemmistöosuus suomalaisesta C2 SmartLightista