Kelan chattirobotti vastaa myös sähkötukea koskeviin kysymyksiin

2.2.2023

Kelan chattirobotti vastaa nyt myös sähkötukea koskeviin kysymyksiin
Chattirobotti Kela-Kelpo osaa nyt vastata kysymyksiin väliaikaisesta sähkötuesta. Asiakas voi kysyä chattirobotilta esimerkiksi, kuka voi saada sähkötukea tai mitä tarvitaan hakemuksen liitteeksi.

Chattirobotti Kela-Kelpo neuvoo asiakkaita sähkötukeen liittyvissä asioissa kela. fissä sivulla www.kela.fi/sahkotuki. Ruotsiksi asiakkaita neuvoo ruotsinkielinen chattirobotti FPA-Folke osoitteessa www.fpa.fi/elstod.

Chattirobotti osaa vastata esimerkiksi kysymyksiin, kuka voi saada sähkötukea, milloin tukea voi hakea, miten tukea haetaan ja mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan.

Tarvittaessa robotti ohjaa asiakkaita eteenpäin muihin palvelukanaviin, kuten OmaKelaan tai Kelan puhelinpalveluun.

Chattirobotti palvelee asiakkaita ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä. Tavoitteena on, että asiakkaat saavat vastaukset kysymyksiinsä helposti ja nopeasti, selkeästi kirjoitetussa muodossa. Chattirobotti sujuvoittaa myös verkkoasiointia. Kun sähkötuen hakeminen alkaa tammikuussa, asiakas saa robotilta vaivattomasti apua ja vinkkejä hakemisen kaikissa vaiheissa.

Chattirobotti oppii jatkuvasti uutta asiakkaiden esittämien kysymysten avulla. Kelan palveluasiantuntijat käyvät päivittäin läpi robotin kanssa käytyjä keskusteluja ja opettavat niiden perusteella robottia vastaamaan kysymyksiin entistä paremmin.

Kela-Kelpo ja FPA-Folke ovat palvelleet asiakkaita vuodesta 2020 alkaen ja vastanneet kysymyksiin perustoimeentulotuesta, perhe-etuuksista, asumistuesta ja opiskelijan etuuksista. Vuonna 2021 asiakkaat kävivät robottien kanssa yli 45 000 keskustelua.