Meluttomuutta merelle – meriliikenteeseen yhä hiljaisempia koneistoja
2.8.2022
Meriliikenteen melu häiritsee ympäristöä ja vähentää matkustusmukavuutta. Business Finland on myöntänyt rahoituksen Vaasan yliopiston Silent Engine -tutkimushankkeelle, jossa yliopiston VEBIC-tutkimusalustan laboratorioissa kehitetään meluttomia ja tärinättömiä merenkulun ratkaisuja yhdessä teollisuuden kanssa. Tavoitteena on edistää Suomen koneteollisuuden sopeutumista alan tiukentuviin vaatimuksiin ja luoda samalla kestäviä ja kilpailukykyisiä koneistoja.
Silent Engine -hankkeen tavoitteena on kehittää uudet vaatimukset täyttäviä hiljaisia ja tärinättömiä innovaatioita tarkastelemalla ratkaisuja kokonaisvaltaisesti eikä yksittäisin askelin.

- Esimerkiksi uusissa palamisteknologioissa äänen voimistuminen on suurempi päästöhaitta kuin pakokaasun koostumus, sanoo Vaasan yliopiston apulaisprofessori Maciej Mikulski. Hän toimii Silent Engine -hankkeen vastuullisena johtajana.
Vaasassa pyritään raivaamaan tämä este pois, mutta parantamaan myös tutkimuksen laatua yhdistämällä melu-, tärinä-, puhtaus- ja tehokkuusasiat samaan tutkimuskokonaisuuteen.
Hankkeen päätutkija Vaasan yliopisto paneutuu kahteen moottorimeluun liittyvään ilmiöön: ilman mukana etenevään ääneen ja pakokaasumeluun. Yrityskumppaneista Wärtsilä ja Vibrol syventyvät värähtelyherätteiden tuottaman melun analysointiin ja vähentämiseen omissa hankkeissaan.
Uutiset
Rovaniemen vakavan sähkötapaturman takana vaarallinen mittaustapa
Eaton toimittaa litiumakuilla varustetut UPS-järjestelmät Onnisen uuteen logistiikkakeskukseen
Viranomaisten ja asiantuntijoiden harvinainen yhteistiedote: Omista akkuviritelmistä jo useampi tulipalo – ”Vakuutuskorvaus voi jäädä saamatta”
Jenni Ahtiaisen kuulolaitekorut esillä Lontoossa
Kurikkaan 47 miljoonan euron nesteytetyn biometaanin