Meluttomuutta merelle – meriliikenteeseen yhä hiljaisempia koneistoja
2.8.2022
Meriliikenteen melu häiritsee ympäristöä ja vähentää matkustusmukavuutta. Business Finland on myöntänyt rahoituksen Vaasan yliopiston Silent Engine -tutkimushankkeelle, jossa yliopiston VEBIC-tutkimusalustan laboratorioissa kehitetään meluttomia ja tärinättömiä merenkulun ratkaisuja yhdessä teollisuuden kanssa. Tavoitteena on edistää Suomen koneteollisuuden sopeutumista alan tiukentuviin vaatimuksiin ja luoda samalla kestäviä ja kilpailukykyisiä koneistoja.
Silent Engine -hankkeen tavoitteena on kehittää uudet vaatimukset täyttäviä hiljaisia ja tärinättömiä innovaatioita tarkastelemalla ratkaisuja kokonaisvaltaisesti eikä yksittäisin askelin.

- Esimerkiksi uusissa palamisteknologioissa äänen voimistuminen on suurempi päästöhaitta kuin pakokaasun koostumus, sanoo Vaasan yliopiston apulaisprofessori Maciej Mikulski. Hän toimii Silent Engine -hankkeen vastuullisena johtajana.
Vaasassa pyritään raivaamaan tämä este pois, mutta parantamaan myös tutkimuksen laatua yhdistämällä melu-, tärinä-, puhtaus- ja tehokkuusasiat samaan tutkimuskokonaisuuteen.
Hankkeen päätutkija Vaasan yliopisto paneutuu kahteen moottorimeluun liittyvään ilmiöön: ilman mukana etenevään ääneen ja pakokaasumeluun. Yrityskumppaneista Wärtsilä ja Vibrol syventyvät värähtelyherätteiden tuottaman melun analysointiin ja vähentämiseen omissa hankkeissaan.
Uutiset
Suomalainen perheyritys laajenee Tanskaan: UTU ostaa Wexøe A/S:n sähköalan liiketoiminnat
Johto kytkettiin väärään paikkaan, bussin pohjaan tuli reikä: varo valokaarivaaraa sähköajoneuvotöissäDraka-kaapeleiden nimi vaihtuu – 1.1.2026 alkaen Prysmian
Valokaari sytytti vaatteet palamaan, insinööri kuukaudeksi sairaalaan – Norjan vakavan sähköbussitapaturman käsittely loppusuoralla