Mobiilivarmenteen käyttö kannattaa

29.11.2018

Väestörekisterikeskus on kilpailuttanut julkishallinnon sähköisten palveluiden tunnistusvälityksen vahvan tunnistamisen luottamusverkostosta ja tehnyt pankkien kanssa sopimukset pankkitunnusten käytöstä tunnistautumisvälineenä. Sopimusten myötä kansalaiset voivat jatkossakin tunnistautua julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin mobiilivarmenteella ja pankkitunnuksilla. Lisäksi palveluihin voi tunnistautua Poliisin myöntämässä henkilökortissa olevalla kansalaisvarmenteella.

Telia valikoitui kilpailutuksessa kumppaniksi mobiilivarmenteilla ja Osuuspankin pankkitunnisteilla tehtävien tunnistautumisten välittämisessä.

- Sopimus mobiilivarmenteiden käytöstä tunnistautumisvälineenä on osa laajempaa tunnistusratkaisujen kokonaisuutta. Telian kanssa tehdyssä sopimuksessa on sovittu Telian, Elisan ja DNA:n mobiilivarmenteiden sekä Osuuspankin pankkitunnusten välityksestä. Suomalaiset tunnistautuvat Suomi.fi-tunnistuksen kautta satoihin palveluihin vuosittain noin 100 miljoonaa kertaa. Telian välittämät tunnistustapahtumat käsittävät noin 38% Suomi.fi-tunnistautumisista. Suosituimpia palveluja, joihin Suomi.fi-tunnistuksella kirjaudutaan, ovat vero.fi, omakanta.fi, poliisi.fi sekä kaupunkien ja kuntien terveyspalvelut”, kertoo Väestörekisterikeskuksen palvelutuotannosta vastaava johtaja Timo Salovaara.

Telian liiketoimintapäällikkö Mika Loukola arvioi, että mobiilivarmenteen käyttö digitaaliseen tunnistautumiseen kasvaa voimakkaasti lähivuosina. Hän ennakoi, että sen osuus nousee nykyisestä neljästä prosentista lähes 10 prosenttiin kahden vuoden kuluessa.

- Mobiilivarmenne on kuluttajille helppo, nopea ja turvallinen tapa tunnistautua, sillä se toimii kaikissa puhelimissa ja on kaikkien saatavilla. Käyttäjällä ei siis tarvitse olla älypuhelinta, vaan mobiilivarmenne toimii myös yksinkertaisemmissa puhelinmalleissa. Mobiilivarmenne sijaitsee kännykän SIM-kortissa ja se toimii Telian, Elisan ja DNA:n liittymissä. Käyttäjän tarvitsee vain ottaa yhteyttä omaan operaattoriinsa ja sopia mobiilivarmenteen käyttöönotosta. Lisäksi mobiilivarmenne on palveluntarjoajille ylivoimaisesti edullisin tapa tarjota luotettava tunnistautuminen sähköisiin asiointipalveluihin, Loukola perustelee.

Telian toiveena on, että myös muiden pankkien tunnistusvälineiden välitys sisältyisi hankintasopimukseen, kun hankinta tulee jälleen ajankohtaiseksi. Tällöin Väestörekisterikeskuksen ei tarvitsisi tehdä sopimuksia yksittäin, vaan tunnistautuminen hoituisi helposti yhden järjestelmän kautta. Tämä myös alentaisi entisestään valtion kustannuksia.