Nokia tähtää edelläkävijäksi pilviteknologiaan pohjautuvissa verkkoratkaisuissa

Nokia tähtää edelläkävijäksi pilviteknologiaan pohjautuvissa verkkoratkaisuissa

27.2.2023

Nokia julkisti 26, helmikuuta päivitetyn strategian, teknologiastrategian sekä uudistetun brändin Mobile World Congress 2023 -tapahtumassa Barcelonassa. Uudistukset ovat osa Nokian pitkän aikavälin strategista uudistumista.

Verkkoyhteyksien merkitys kasvaa tulevaisuudessa, kun yritykset ympäri maailmaa panostavat digitalisaation hyödyntämiseen tehokkuuden, joustavuuden ja tuottavuuden parantamiseksi. Nokian johtava tuote- ja palveluvalikoima matkapuhelin-, pilvi- ja kiinteissä verkkoteknologioissa luo yhtiölle vahvan perustan asiakkaidensa digitalisaation vauhdittamiseksi ympäri maailmaa. 

- Digitalisaatio on avainasemassa yritysten, teollisuuden ja yhteiskuntien kestävän kehityksen ja tuottavuuden parantamiseksi. Markkinoiden johtavat verkkoratkaisumme ovat yhä keskeisemmässä roolissa, kun asiakkaamme ja kumppanimme hyödyntävät digitalisaation luomia mahdollisuuksia. Verkkojen todellisesta voimasta on nähty vasta häivähdys – tulevaisuuden kehittyneet, aistivat ja ajattelevat verkot eivät pelkästään yhdistä ihmisiä ja laitteita, vaan ne ovat mukautuvia, itsenäisiä ja helposti käytettäviä, sanoo Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark.

Nokia jatkaa vuonna 2021 julkistetun kolmivaiheisen strategiansa toteuttamista kestävän ja kannattavan kasvun varmistamiseksi. Nokia sai strategiansa ensimmäisen vaiheen, perustan kuntoon laittamisen, onnistuneesti päätökseen vuoden 2021 aikana. Vuonna 2022 yhtiö siirtyi strategian kiihdytysvaiheiseen ja jatkaa nyt tämän vaiheen eteenpäin viemistä. Samalla Nokia valmistautuu jo skaalausvaiheeseen teknologiajohtajuuden ja kasvaneen asiakaskunnan vauhdittamina. Nokian aiemmin, muun muassa vuoden 2022 viimeisen neljänneksen tulosjulkaisun yhteydessä, ilmoittamat pitkän aikavälin tavoitteet säilyvät ennallaan.

Päästäkseen näihin tavoitteisiin Nokia keskittyy Nokia-brändin kehittämiseen, oikean osaamisen varmistamiseen, pitkän aikavälin tutkimus- ja kehitystyöhön erityisesti 6G:ssä sekä digitalisaation hyödyntämiseen omassa toiminnassaan tuottavuuden ja ketteryyden parantamiseksi.

Yhtiö uudistaa myös brändinsä päivitetyn strategian mukaiseksi: Nokia on B2B-teknologiaratkaisujen ja -innovaatioiden edelläkävijä sekä digitalisaation vauhdittaja. Nokia luo arvoa asiakkailleen ja kumppaneilleen teknologiajohtajuuden, innovaatioiden sekä yhteistyön kautta. 

Uusi logo kuvaa energistä, dynaamista ja modernia Nokiaa yhtiön kulttuuriin ja toiminta-ajatukseen pohjaten. Logo symboloi myös yhteistyötä, jota vaaditaan verkkojen potentiaalin täysimittaiseksi hyödyntämiseksi ja kestävän kehityksen, tuottavuuden sekä saavuttavuuden parantamiseksi.