Peugeot tehnyt jo hurjan sähköistymisloikan Suomessa
24.8.2022
Peugeotin vuosi 2022 on ollut Suomessa menestyksekäs, vaikka globaali tilanne on ollut haastava. Peugeotin asiakastilauksista jo lähes 80 prosenttia on ladattavia autoja, mikä on selvästi edellä autotuojien ennustetta koko alalle vuodelle 2022. Sähköisen siirtymän voimakkuus on ollut todella nopeaa. Ilmiö ei välttämättä vielä heti heijastu autojen ensirekisteröinneissä, sillä koko alalla on isoja toimitusrajoituksia, etenkin täyssähköautoissa.
Peugeotin henkilöautomallistossa ladattava versio on saatavilla seuraavista malleista: 208, 2008, 308, 3008 ja 508 ja Rifter. Elokuun lopulla 2022 Peugeotin tilauskannan autoista peräti 77 prosenttia sähköistettyjä autoja. Polttomoottorilla kulkevia henkilöautoja on siis vain 23 prosenttia Peugeotin tilauskannasta. Ladattavista autoista yli puolet on myös täyssähköisiä.
Vuoteen 2025 mennessä Peugeotin malliston jokaisesta mallista on tarjolla sähköistetty versio. Tavoitteeseen pääsemiseksi akkutuotannon pitää kasvaa huomattavasti nykyisestä. Peugeot arvioi, että se voi valmistaa 10 000 akkua kuukaudessa henkilöautomallistoonsa ja 7 000 akkua hyötyajoneuvoihin.
Taitava kokoonpanija kasaa 50 kWh akkupaketin 60 minuutissa ja isomman 75 kWh akun 90 minuutissa. Jokaiselle akulle suoritetaan kattavat testit. Tämän vuoksi jokaiselle akulle myönnetään 8 vuoden / 160 000 kilometrin akkutakuu. Rajana on 70 % akkukapasiteetti.
Uutiset
Energiamessut on kattava läpileikkaus alan muutokseen
Millennium-teknologiapalkinnon voittajan yleisöluento torstaina 31.10.
Valtakunnallista energiansäästöviikkoa vietetään 7.–13.10.2024
Taksisääntelyn valmistelu etenee: Säädöshanke käyntiin
Ruotsi kopioimassa Suomen veromallin, miten turvaamme kilpailuetumme?
Kempower tukee raskaan liikenteen sähköistämistä Ranskassa