Sähköisen liikenteen uudet trendit kiinnostivat SILin vuosittaisessa Sähköpäivässä

9.5.2018

Sähköautoissa on tulevaisuus

Sähköinen liikenne kiinnosti ja puhutti Sähköpäivillä. Selväksi tuli, että sähköinen liikenne on tulevaisuutta. 13.6. ilmestyvässä Sähkö & Telessä on kattava artikkeli Sähköpäivien esityksistä.

Metropolia Ammattikorkeakoulun Albertinkadun auditoriossa Helsingissä oli historian havinaa. Moni Sähköpäivien lähes 80 osanottajasta on opiskellut rakennuksessa. Nyt opetus Albertinkadulla on päättymässä. Kesäkuussa auditoriossa järjestetään vielä pääsykokeet ja sitten rakennus siirtyy muuhun kuin opetuskäyttöön.

Aurinko ja tuuli ratkaisevat 
"Energiankulutus kasvaa puolitoista kertaiseksi, hiilidioksidipäästöt pitää puolittaa, joten tarvitsemme kolminkertaista energiatehokkuutta", sanoi Schneider Electric Finlandin Kalevi Härkönen. Energia-asioissa tarvitaan Härkösen mukaan nyt kokonaisvaltaista ajattelua niin poliittisilta päättäjiltä kuin liike-elämältäkin. "Aurinko- ja tuulivoima ovat globaalisti merkittävimmät uusiutuvat energialähteet." Härkösen mielestä Suomessa hehkutetulla bioenergialla on huono hyötysuhde, eikä sillä ole globaalia merkitystä.

Sähköautomarkkinat vetävät
Liikennevirta Oy:n Elias Pöyryn mukaan sähköautomarkkinat ovat nyt kovassa nosteessa. Vetojuhtana on – monen yllätykseksi – Kiina. Liikennevirta perustettiin joulukuussa 2013. Nyt yrityksessä on 36 työntekijää, asiakkaita 11 maassa ja yli sadassa kaupungissa ympäri maailmaa. Omistajina on suomalaisia sähköyhtiöitä, mm. Helen, Vantaan Energia, Lahti Energia ja Vaasan Sähkö. Virta on sähköautojen latauksen markkinajohtaja Suomessa maan suurimmalla julkisella latausverkostolla. "Meidän piti hakea maailmalta uskottavuutta, jotta uskotaan, että latausbisnestä osataan tehdä myös Suomessa", Pöyry naurahti. Liikennevirrassa uskotaan tietenkin sähköautoilun tulevaisuuteen ja kovaan kasvuun. Bioenergia sai Pöyryltä kylmää kyytiä. "Suomessa on bioharha. Nyt pitää investoida nollapäästöisiin vaihtoehtoihin, esimerkiksi sähköautoihin ja ylipäätään sähköiseen siirtymiseen. Älykäs lataaminen on turvallista, kustannustehokasta ja nopeaa."

Vauhti kiihtyy 
Sähköinen liikenne on kasvanut Suomessa yli 100 %:n vuosivauhtia viimevuosina. Uusia ladattavia ajoneuvoja tulee jatkuvasti markkinoille, malleja on nyt jo yli 40.
"Sähköautojen latausmahdollisuuksien merkitys korostuu niin kiinteistöissä, kauppakeskuksissa kuin toimitiloissakin. Latausmahdollisuuden voi tarjota esimerkiksi yrityksessä työskenteleville tai siellä vieraileville sähköautoilijoille", sanoi Plugit Finlandin Topi Aaltonen. Plugit tarjoaa kaikki ladattavien ajoneuvojen lataamiseen liittyvät laitteet ja palvelut aina latausjärjestelmän suunnittelusta ylläpitoon asti. Aaltosen mukaan sähköauton latauslaitteen valinnassa tulee kiinnittää huomiota laitteen käyttötarkoitukseen. "Näin saadaan valittua oikea latauslaite oikeaan paikkaan." Sähköautojen ja ladattavien hybridien yleistyminen luovat kysyntää latauspisteille taloyhtiöiden parkkipaikoilla. Aaltosen mukaan kysymykset taloyhtiöissä ovat: soveltuuko kiinteistön nykyinen sähköverkko lataamiseen, monelleko käyttäjälle pystytään tarjoamaan latausmahdollisuus, mitä ovat tarvittavat muutostyöt ja mitä ne kustantavat? 

Rakentajan ennakoitava
Rakentajan on osattava katsoa pitkälle tulevaisuuteen. "Suunnittelusta luovutukseen menee 2-3 vuotta ja tänä aikana maailma muuttuu. On siis osattava ennakoida tulevaa. Rakentajan on tiedettävä tulevat megatrendit ja asiakastarpeet", sanoi SRV Rakennus Oy:n Harri Hirvonen. Myös sähköautot on huomioitava rakennettaessa. "Millaisia latauspisteitä ihmiset haluavat, miten taloyhtiön yhdenvertaisuusperiaate toteutetaan." Nämä ovat kysymyksiä, joita rakentajan on mietittävä, Hirvonen sanoi. Vaikka latausmahdollisuutta kyselee vain 1- 3 prosenttia asukkaista, niin SRV varustaa nyt 20 prosenttia autopaikoista latausmahdollisuudella.

Jaguar-miehestä Tesla-mieheksi
Autofriikiksi tunnustautuva kansanedustaja Eero Lehti kertoi käytännön komeuksia sähköautoilusta. Lehden kokemukset Teslasta ovat myönteisiä. Jopa niin mieluisia, että vannoutunut Jaguar-mies hyppää nykyisin mieluummin Teslan kuin Jaguarin rattiin. "Polttomoottori on primitiivinen vehje. Teslan kiihtyvyys ylittää kaiken järjen, eikä autoon tule sisälle lainkaan melua. Kun auto kiihtyy hetkessä 150 km tuntivauhtiin, niin 80 kilometrin nopeusrajoitusalueella sakot ovat sen mukaiset", Lehti nauratti yleisöä, mutta sanoi ajavansa yleensä nopeusrajoitusten mukaan. Erityistä kiitosta sähköauto sai huolettomuudesta. "Siinä ei taida olla muita liikkuvia osia kuin lasinpyyhkimet." Lehti uskoo sähköautojen tulevaisuuteen. "Jos kymmenen vuoden kuluttua uusista autoista ei 50 prosenttia ole sähköautoja, niin olen pettynyt."

Teksti ja kuva: Riittamaija Ståhle

Sähköpäivien panelistien mielestä sähköalalla alkaa kohta olla työvoimapula.
Paneelissa Niko Määttänen (vas.), Eero Pehkonen, Kari Tappura ja Harri Hirvonen.
Kuvassa oikealla Sähköpäivien primus motor Jouni Kekäläinen.