Suomalaiset yritykset ovat kiinnostuneita älykkäistä toimistotiloista

25.10.2019

Suurin osa suomalaisista yrityksistä tuntee käsitteen älykkäästä toimistosta ja olisi valmis maksamaan enemmän päivittääkseen toimistonsa älykkääksi. Muutoksen tuulia hidastaa suomalaisten kiinteistönomistajien strategian puute, selviää Signifyn tuottamasta pohjoismaisesta tutkimuksesta.

Signifyn (entinen Philips Lighting) tuottamasta pohjoismaisesta tutkimuksesta käy ilmi, että yli puolet (56 %) tutkimuksen suomalaisista osallistujayrityksistä ymmärtää älykkään toimiston käsitteen ja lisäksi 77,8 % yrityksistä ilmoitti jo käyttävänsä joitakin älykkään toimiston elementtejä, kuten lämmityksen, ilmanvaihdon ja ilmastoinnin automaattista säätelyä. Tutkimuksen mukaan yli 500 työntekijän suomalaisyritykset eivät kuitenkaan vielä hyödynnä kaikkia älykkään toimistorakennuksen mahdollistamia teknisiä ratkaisuja.

Signifyn Pohjoismaiden toimitusjohtajan Kenneth Grönholmin mukaan älykkäät toimistorakennukset voivat mukautua yrityksen ja työntekijöiden tarpeisiin sekä tarjota käyttäjille arvokasta tietoa rakennuksen käyttöasteesta. 

- Suurin osa suomalaisista yrityksistä hyödyntää jo älykkäitä ratkaisuja toimistoissa, mutta lämmityksen ja ilmanvaihdon hallinta ei kuitenkaan vastaa viimeisimpiä teknologisia kehityssuuntia älykkäiden toimistoratkaisujen saralla, Grönholm sanoo.

Vaikka Suomi ei ole Pohjoismaiden edistyksellisin älykkäiden toimistoratkaisujen markkina, ovat kaikki (100 %) tutkimuksen suomalaisyritykset hyvin tietoisia älykkäiden toimistojen tarjoamista mahdollisuuksista ja valmiita maksamaan enemmän moderneista työskentelytiloista, jotka on suunniteltu työntekijöiden tarpeiden ympärille.

K-ryhmän uusi päätoimitalo Helsingin Kalasatamassa on loistava esimerkki uuden teknologian soveltamisesta rakennuksen eri osiin. Tilankäytöstä on tehty joustavaa ja tehokasta teknologian avulla ja työympäristöstä työntekijöille viihtyisä.

Tutkimus osoittaa, etteivät suomalaiset kiinteistönvälittäjät ja rakennuttajat ole valmiita kohtaamaan kasvanutta kysyntää älykkäitä tilaratkaisuja kohtaan.

Vaikka 67 % suomalaisista kiinteistönvälittäjistä myöntää, että vuokralaiset kysyvät älykkäiden toimistojen perään, ei tutkimuksessa haastatelluilla kiinteistönvälittäjillä ollut vielä strategiaa älykkäiden toimistotilojen portfoliota varten. Lisäksi 33 % kiinteistönvälittäjistä pitää yhä hintaa tärkeimpänä parametrinä suomalaisille yrityksille.