Tekoäly seuraa vesihuollon poikkeavuuksia

31.7.2023

Tekoälyä voidaan hyödyntää sensoridatan analysointiin monissa eri käyttökohteissa. Kangasalan Vedellä tekoäly on valjastettu korvaamaan aiemmin ihmisvoimin tehtävää tilannekuvan läpikäyntiä ja ilmoittamaan löytämistään poikkeamista valvomohenkilökunnalle.

Teknologiayritys Instan Focus AI -tekoälyratkaisu luo kattavan tilannekuvan, mikä tehostaa työntekoa sekä säästää aikaa ja rahaa. Vesijohtoverkon tukokset löytyvät aikaisempaa helpommin ja korjauksia voidaan tehdä työpäivän aikana ennen kuin niistä aiheutuu ongelmia asukkaille. 

Kangasalan Veden käyttöpäällikkö Mauno Annala kiinnostui muutama vuosi sitten siitä, kuinka prosessiteollisuuden datan analysoinnin käytäntöjä voitaisiin soveltaa vesihuoltoon.  Liikelaitos panosti Instan kanssa toteutettuun, yli viidensadan mittauspisteen datan visuaaliseen tilannekuvaan kokoavaan Focus-kokonaisuuteen, jonka avulla vähentää kustannuksia ja olla ylläpidollisesti askeleen edellä.

Datan selkeiksi diagrammeiksi kokoavaa Focus-sovellusta on noin puoli vuotta sitten täydennetty älykkäällä analytiikalla, joka keinoälyä hyödyntäen analysoi mittausarvoja ja ilmoittaa henkilökunnalle löytämistään poikkeavuuksista. 

Kangasalan Vedellä Focus AI -tekoälysovellus on kytketty seuraamaan noin sataa puhtaan veden ja jäteveden kohdetta. Ohjelmisto analysoi automaatiojärjestelmästä kerätyn datan ja listaa sille määritellyn algoritmin avulla löytämänsä poikkeamat kerran vuorokaudessa. 

Annala kertoo tekoälyn toimineen käytännössä hyvin, ja nopeuttaneen reagointia sekä häiriöiden myötä syntyneisiin että ihmisten aiheuttamiin poikkeamiin huomattavasti. 

- Olemme muun muassa löytäneet pidentyneiden käyntiaikojen perusteella havaittuja pumppujen tukoksia, ja havainneet kasvaneina pumppausmäärinä ilmenneitä tilanteita, joissa on päästetty viemäriverkkoon sellaisia vesiä, jotka eivät sinne kuulu, Annala kertoo.

Tekoäly auttaa organisaatioita sekä kehittämään nykytoimintaansa että luomaan täysin uusia tuotteita ja palveluja. Sen avulla voidaan tehostaa tuotantoa, parantaa laatua, optimoida logistiikkaa, säästää energiaa sekä kehittää asiakaspalvelua ja huoltotoimintaa. Rutiinitehtäviä automatisoimalla ihmisiä voidaan vapauttaa muun muassa valvonnasta ja tilannekuvan luomisesta muuhun toimintaan.

Kangasalan Veden käyttöpäällikkö Mauno Annala ja Instan Lead Software Specialist Arttu Hanhela ovat soveltaneet yhteistyössä prosessiteollisuuden datan analysoinnin käytäntöjä vesihuoltoon. Reaaliaikainen tilannekuva ja siihen yhdistetty tekoäly ovat auttanut pääsemään nopeammin kiinni vikatilanteisiin.