TikTok on suositumpi kuin paperinen sanomalehti

3.8.2023

Markkinointitoimisto Dagmarin Digitaalisen median tutkimus osoittaa, miten paljon ihmisten arki on muuttunut median käytön ja laitteiden myötä.

Harva katsoo televisiota ilman kädessä olevaa puhelinta, joka neljännellä on ranteessa älykello, ja YouTube on paisunut lineaarisen television kokoluokkaan. Nämä muutokset ovat tapahtuneet kymmenen viime vuoden aikana, kun markkinointitoimisto Dagmar on toteuttanut Digitaalisen median tutkimusta.

Älypuhelin leimaa vahvasti suomalaisten laitteiden ja median käyttöä. Kun vuonna 2013 kosketusnäytöllisen älypuhelimen omisti 59 prosenttia suomalaisista, löytyy älypuhelin nykyään liki jokaiselta (94 %).

Myös älykelloista on tullut valtavirtaa. Vielä vuonna 2016 vain kolme prosenttia eli noin 110 000 kansalaisista kertoi käyttävänsä älykelloa. Nyt monia sovelluksia ja toiminnallisuuksia sisältävää älykelloa käyttää joka neljäs (26 %) eli reilusti yli miljoona henkilöä.

Instagram on suosittu suomalaisten keskuudessa: yli puolet (56 %) suomalaisista seuraa sovellusta vähintään viikoittain. Nuorten keskuudessa kuvasovellus on erittäin suosittu, sillä 16–34-vuotiaista jopa kolme neljästä (74 %) seuraa Instagramia.

Myös TikTok on nuorten suosikki: yli puolet (51 %) 16–34-vuotiaista seuraa TikTokia vähintään viikoittain. Keski-ikäisetkin ovat innostuneet TikTokista: sovellusta seuraa joka viides (22 %) 35–54-vuotias. Koko kansasta kanavan parissa viettää aikaa liki kolmannes (29 %). Snapchat on nuorten sovellus: sitä käyttää yli puolet (56 %) 16–34-vuotiaista, kun 35–54-vuotiaista Snäppiä käyttää vain joka kymmenes (11 %).

Somekanavien jyrätessä lineaarisen television katselu on laskenut vuosi vuodelta. Sen paikan on ottanut kovassa kasvussa oleva YouTube, jonka käyttö on lisääntynyt kaikissa ikäryhmissä: useampi kuin kaksi kolmesta (69 %) kertoo katsoneensa YouTubea viimeisen kuukauden aikana. Moni (38 %) myös menee YouTubeen ilman aietta katsoa mitään tiettyä sisältöä. Vuonna 2015 näin toimi neljäsosa (26 %) suomalaisista.

Yle Areena on kaikkien ikäluokkien suosikki: noin kaksi kolmesta (64 %) seuraa sitä kuukausittain. Yle Areenan käyttö on kasvanut kaikissa ikäryhmissä viimeisten kahdeksan vuoden aikana.

Paperinen sanomalehti on nykyään yhä harvemman arkipäivää. Kun kymmenen vuotta sitten hieman vajaa puolet (44 %) suomalaisista seurasi maksullisia sanomalehtiä paperiversioina vähintään muutaman kerran viikossa, tarttuu printtiin enää joka viides (20 %).

Printin laskusta huolimatta sanomalehden sisältö kiinnostaa jopa aiempaa enemmän: kymmenen vuotta sitten joka viides (21 %) suomalainen seurasi sanomalehtiä mobiilisovelluksesta vähintään muutaman kerran viikossa, mutta nyt uutisia seuraa joka kolmas (34 %).

Rapotti luettavissa osoitteessa https://www.dagmar.fi/tutkimukset/