Vanhoista laitteista eroon pääseminen takkuaa yhä

24.8.2022

Suomalaiset vaikuttavat olevan vanhan teknologian suhteen hamstraajia, mikäli on uskominen tuoretta kyselytutkimusta. Siinä kartoitettiin kuluttajien kohtaamia esteitä vanhoista laitteista luopumiselle. Kyselyn mukaan suomalaiset kipuilevat vanhojen puhelimiensa jälleenmyyntiä ja kokevat käytetyistä laitteista eroon pääsemisen haastavana. Lähes joka viides (18 %) ei ole kiinnostunut puhelimensa eteenpäin myymisestä ollenkaan.

Swappien teettämän kyselytutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että vanhan puhelimen myymiseen liittyy käytännön haasteiden lisäksi henkisiä esteitä. Laitetta saatetaan säilyttää, vaikkei siitä ole enää käytännön hyötyä: suurin osa vastaajista (63 %) haluaa säilyttää toimivan laitteensa varapuhelimena, vaikka yli kolmannes heistä (38 %) ei ole koskaan käyttänyt laitetta sen säilömisen jälkeen. 

Vaikka vanhaa puhelinta ei käytettäisi, ovat suomalaiset vastahakoisia hankkiutumaan siitä eroon. Tutkimuksen mukaan lähes joka kolmas (28 %) ei myy vanhaa puhelintaan kunnostettavaksi siitäkään huolimatta, että se ei enää toimi kunnolla.

- Viime aikoina on puhuttu paljon konmarituksesta ja käyttämättömän tavaran eteenpäin myymisestä, ja niistä on kasvanut jopa maailmanlaajuisia muoti-ilmiöitä. Vaikka olemme nykyisin hyviä siivoamaan kaappejamme ja hankkiutumaan eroon vanhasta tavarasta, on meillä vielä pitkä matka siihen, että kierrätämme yhtä tehokkaasti myös vanhat teknologialaitteemme. Esimerkiksi ainoastaan 19 prosenttia suomalaisista on myynyt viimeisimmän älypuhelimensa eteenpäin, sanoo Swappien Suomen maajohtaja Minttu Rautiainen.

Kyselyn mukaan yksi haaste puhelimen myynnille voi olla vaikeus päättää, missä laitteensa myy tai tietämyksen puute sopivan myyntikanavan olemassaolosta. Suomalaiset ostavat puhelimensa yhä useammin verkkokaupasta (78 % vastaajista), mutta ovat omien laitteidensa myymisen suhteen perinteisiä.  Vain 13 prosenttia valitsisi vanhan laitteensa myymiseen verkkokaupan. Useimmat (39 %) myisivät laitteensa mieluiten suoraan ystävälle tai sukulaiselle, ja lähes yhtä moni (38 %) toiselle kuluttajalle verkon markkinapaikan välityksellä tai elektroniikkaa myyvään liikkeeseen (37 % vastaajista).