Viking Line vahvistaa vihreää merenkulkua Azipod®-potkurikäyttöjärjestelmällä

18.11.2020

Ohjailukyvystään tunnettu ABB:n Azipod®-potkurikäyttöjärjestelmä tuo odotetulle Viking Glory -matkustajalautalle Viking Linen ympäristötavoitteita tukevia ohjailu- ja hyötysuhde-etuja.

Viking Linen ympäristötietoisten Itämeren alusten uusin tulokas, Viking Glory, on yhtiön tähän mennessä ympäristöystävällisin matkustajalaiva – ja yksi vihreimmistä lautoista koko maailmassa. Tämä risteilylautta on myös laatuaan ensimmäinen, joka käyttää Azipod® -potkurikäyttöjärjestelmää. Laitteet on nyt asennettu laivaan suunnitellusti, ja käyttöönotto etenee aikataulussa.

Tehdyt perusteelliset simulaatiot ovat jo osoittaneet, kuinka paljon kaksi Azipod®-yksikköä ja vastaava rungon optimointi voivat parantaa laivan hydrodynaamista suorituskykyä ja satamaoperointia.

”Olemme valmiita toivottamaan tervetulleeksi Itämeren, ellei peräti koko maailman tehokkaimman risteilylautan”, kertoo Viking Linen uusimman aluksen projektipäällikkö Kari Granberg. ”Vesivastus on noin kahdeksan prosenttia pienempi verrattuna perinteiseen akselilinjajärjestelmään. Samalla laivan ohjailukyky parantuu, ja uskomme säästävämme satamaoperoinnissa niin paljon aikaa, että voimme pienentää ajonopeutta noin yhdellä solmulla. Tämä vastaa noin kahden megawatin tehonsäästöä, ja silti säilytämme aikataulun.”

ABB:n matkustajalaivaliiketoiminnan johtaja Marcus Högblomin mukaan energiatehokkuus oli yksi päätekijöistä, miksi asiakas valitsi Azipod®-potkurikäyttöjärjestelmän. Hän sanoo projektin olevan merkittävä läpimurto Azipod®-järjestelmälle kolmesta syystä: hanke toteutettiin Viking Linen kanssa, risteilylauttaan, ja se oli ensimmäinen Azipod® XO -potkurikäyttötoimitus Kiinassa rakennettavaan matkustajalaivaan.

ABB:n toimituskokonaisuus sisältää myös ABB Ability™ 800xA -automaatiojärjestelmän, tehonhallintajärjestelmän, keulaohjailupotkurimoottorit ja kaukodiagnostiikkapalvelut.

Polttoainetehokkuus todennettiin

”Viime vuonna konsulttiyhtiö Deltamarinen tekemän puolueettoman tutkimuksen mukaan lauttaoperaattorit voivat säästää Azipod®-järjestelmällä vuodessa jopa 1,7 miljoonaa US dollaria yhden laivan vuosittaisissa polttoainekustannuksissa ja vähentää päästöjä noin 10 000 tonnia”, sanoo Högblom. Seitsemää olemassa olevaa lauttareittiä simuloineessa tutkimuksessa todettiin, että kahdella 10 MW Azipod® -yksiköllä toteutettu alus kulutti merkittävästi vähemmän polttoainetta kuin perinteisellä akselilinjalla toteutettu alus. ”Näin todennettu polttoainetehokkuus merkitsi valintaa tehdessä hyvin paljon Viking Linelle, jolle ympäristönäkökohdat ovat erittäin tärkeitä.”

Viking Linen omistautuminen ympäristönsuojelulle on osoitettu myös Viking Grace -laivalla, johon ABB on aiemmin toimittanut sähköisen voimalaitoksen ja akselilinjaan perustuvan potkurikäyttöjärjestelmän sekä ohjelmistoratkaisun energiankulutuksen optimointiin. ”Viking Gracea pidetään luokassaan yhä yhtenä ympäristöystävällisimmistä laivoista” Granberg sanoo. ”Myös Viking Glory käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua, mutta odotamme sille 10 prosenttia pienempää polttoaineen kulutusta.”

Vertaansa vailla oleva ympäristöystävällinen operointi on vain yksi Viking Linen tavoitteista uudelle lippulaivalleen; innovatiivinen alus tuo myös ainutlaatuisen matkustajakokemuksen. Isot panoraamaikkunat tarjoavan jatkuvan merinäkymän ja tyylikäs sisustus sekä kalustus kuvastavat skandinaavista ja itämerellistä tyyliä. ”Se, että aluksen matkustajat voivat nauttia näistä elämyksistä äärimmäisen mukavassa ympäristössä, on myös osittain Azipod®-järjestelmän ansiota, sillä se minimoi tärinän ja äänet”, sanoo Viking Linen kapteeni Ulf Lindroos.

Azipod®-järjestelmä hyödyttää myös laivan operointia, minkä Viking Gloryn tuleva kapteeni Lindroos todensi viime vuonna suoritetuilla simulaatioajoilla. Hän navigoi lauttaa virtuaalisesti laituriin turvallisesti, tehokkaasti ja ympäristöystävällisesti. “Järjestelmällä on helppo ohjata laivaa ja sitä on helppo käyttää, eikä peräsintä tarvita”, kapteeni Lindroos kuvaa Azipod®-järjestelmän etuja.

Valmistus Euroopassa, toimitus Kiinassa

Kun Azipod® oli todettu soveltuvimmaksi ratkaisuksi laivaan, Xiamen Shipbuilding Industry Co, jonka telakalla Viking Glory on parhaillaan työn alla, aloitti asennustyöt syyskuussa. Korkean teknologian Azipod®-yksiköt valmistettiin Suomessa ja toimitettiin Kiinaan asennusta varten. ABB:n paikalliset asentajat työskentelivät telakalla asiakkaan tukena.

Xiamen Shipbuildingin projektipäällikkö Zeng Zhenyu sanoo: “Koska ABB:n Euroopassa olevat käyttöönottoasiantuntijat eivät voineet matkustaa Kiinaan, ABB Marine & Portsin paikallinen huoltotiimi ja hitsausasiantuntijat Etelä-Koreasta lähetettiin tukemaan Azipod®-yksiköiden asennustyötä. ABB:n, Viking Linen ja telakan henkilöstön yhteistyö oli sujuvaa ja asennus toteutettiin moitteettomasti.”

“Toimituslaajuutemme Viking Gloryyn on merkittävä ja vaikuttaa suureen osaan laivaa. Tämän vuoksi meidän piti toimia tiiminä uudenlaisilla menetelmillä”, ABB:n projektipäällikkö Hanna-Kaisa Yrjänäinen sanoo. ”Eri tuotealueiden välillä koordinoimisen ja viimeisimmän digitaaliteknologian käytön myötä tuimme käyttöönottoinsinöörejä parhaimmalla teknologiaosaamisellamme matkustusrajoituksista huolimatta. Olen ylpeä siitä, kuinka tiimimme pystyi sopeutumaan globaaleihin haasteisiin ja toimittamaan ratkaisumme XSI:n telakalle ja Viking Linelle.”

”Pandemian vaikutus oli odottamaton, erityisesti henkilöstön liikkuvuuden suhteen. Suomalaisten kollegoiden tuen avulla Kiinan ABB Marine & Ports -tiimi hoiti tehtävän ennakkoon valmistautuen ja saattoi Azipod®-yksikön asennuksen loppuun menestyksekkäästi. Tämä on hyvä osoitus siitä, että ABB maailmanlaajuisena yhtiönä pystyy tekemään yhteistyötä ja koordinoimaan toimintaansa täyttääkseen sitoumuksensa asiakkaille”, johtaja Robin Yang Kiinan ABB Marine & Ports yksiköstä toteaa.

Kohti vihreämpää tulevaisuutta

Viking Glory tekee neitsytristeilynsä vuonna 2021. ABB:n toimitus sisältää myös automaatiojärjestelmän, jolla saavutetaan lisää tehokkuutta, ja tämä vahvistaa edelleen osapuolten vahvaa yhteistyötä. ”Olemme toimittaneet potkurikäytttöjärjestelmän Viking Gloryn edeltäjään Viking Graceen, ja juuri äskettäin toimitimme maistasyöttöjärjestelmän Viking Linen nopeaan matkustajalauttaan Viking XPRS:iin”, Marcus Högblom sanoo “Meillä on kunnia tukea yhtiötä sen matkassa kohti yhä vihreämpää risteily- ja lauttaoperointia Itämerellä.”

Viking Linen Granberg uskoo, että uusi laiva otetaan lämpimästi vastaan. ”Ympäristövastuu ja matkustajakokemus ovat kaksi toimintamme kulmakiveä, ja Viking Glory toteuttaa näitä periaatteita aiempia matkustajalauttojamme vahvemmin. Tämä on suurelta osalta ABB:n järjestelmän ansiota: Azipod® on Viking Gloryn verrattoman tehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden kantava voima.”