Wärtsilä varmistaa Aurora Botnian optimaalisen toiminnan

24.9.2021

Teknologiayhtiö Wärtsilä ja suomalais-ruotsalainen varustamo Wasaline ovat allekirjoittaneet yhtiön uusimman aluksen, Aurora Botnian kymmenvuotisen huoltosopimuksen. Huoltosopimus solmittiin kesäkuussa 2021, ja se astui voimaan syyskuussa.

Aurora Botnia, joka on rakennettu Rauma Marine Constructions –telakalla Suomessa, on maailman ympäristöystävällisin RoPax–lautta. Laiva saa käyttövoimansa Wärtsilän 31DF –monipolttoainemoottoreista sekä akuista. Wärtsilä 31DF toimii pääasiassa nesteytetyllä maakaasulla (LNG), mutta voi käyttää polttoaineena myös täysin uusiutuvaa biokaasua (Bio-LNG), joka voi pienentää hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosentilla tavallisiin merenkulun polttoaineisiin verrattuna. Biokaasu ei tuota pienhiukkasia ja typpioksidien (NOx) sekä rikkioksidien (SOx) pitoisuudet ovat lähellä nollaa.

Kattava huoltosopimus sisältää uusimmat, tekoälyyn pohjautuvat digitaaliset ratkaisut, joiden avulla voidaan ennakoida aluksen huoltotarve ja tunnistaa mahdolliset viat ennen kuin ne aiheuttavat häiriöitä. Laivan toimintaa voidaan säädellä niin, että sen hiilijalanjälki on mahdollisimman pieni ja minimoida suunnittelemattomat seisokit. Alus toimii myös liikkuvana testilaboratoriona, joka on yhdistetty Wärtsilän Smart Technology Hubiin Vaasassa, mikä mahdollistaa laivan toiminnan reaaliaikaisen seurannan. Tämä maksimoi tehokkuuden ja tuottaa tärkeää tietoa tulevaisuuden kestävien ratkaisujen kehittämiseen.

Hybridipropulsiojärjestelmän lisäksi Aurora Botniassa on myös Wärtsilän Data Bridge –alusta. Siitä saatava edistyksellinen data-analytiikka tarjoaa jatkuvaa tietoa laivan toiminnasta. Tämä mahdollistaa operationaalisen ja teknisen tehokkuuden parantamisen.

Aluksessa on neljä Wärtsilä 31DF -moottoria, Wärtsilän LNG Pac -kaasuvarastoratkaisu sekä Wärtsilän potkurit, katalysaattorit, säätimet, integroidut sähkö- ja automaatiojärjestelmät sekä hybridi- ja energiahallintajärjestelmä. Aluksessa on myös integroitu Wärtsilä Nacos Platinum -navigointijärjestelmä.

150 metrin pituisen lautan matkustajakapasiteetti on 800 ja siinä on 1500 kaistametriä ajoneuvoille. Se liikennöi Vaasan ja Uumajan välillä. Molemmissa satamissa on LNG-tankkausmahdollisuus ja akun latausmahdollisuus.