Yhteistyörobotit parantavat joustavuutta

4.12.2020

Continental on yksi maailman johtavista autoteollisuuden komponenttitoimittajista. Jatkuvasti kasvava auto- ja osavalikoima, sekä eri automallien nopeutuva kierto kasvattavat vaatimuksia myös alihankkijoiden joustavan toiminnan suhteen.

Babenhausenin tehtaan hihna syöttää valmiita komponentteja autojen ohjaamoihin ja kojelautoihin 15 sekunnin välein, eikä aikataulussa ole juurikaan tilaa pysäytyksille. Continental onkin korvaamassa kiinteitä testauslinjoja joustavilla ihmisten ja robottien yhteistoiminnallisilla järjestelmillä. Uusi tuotantolinja mahdollistaa testilaitteistossa hylättyjen komponenttien korjaamisen ja palauttamisen tuotantoon ilman linjan pysäyttämistä.

Yhteistyörobotit, eli cobotit Claus ja Clara lastaavat komponentteja testauslaitteisiin. Robotteja voidaan käyttää siellä missä niitä eniten tarvitaan ja tarvittaessa myös tehtaan työntekijät voivat toimia robottien kanssa. Ihmisen ja robotin yhteistyön turvallisuudesta huolehditaan SICKin turvaratkaisulla, joka sisältää S300-turvalaserskannerin, TR4-turvarajakytkimen ja ohjelmistoilla ohjelmoitavan Flexi Soft -turvaohjaimen.

- Claus (Clever Automated Universal Robot System) ja Clara (Clever Automated Robot Application) ovat osittain liikkuvia, kevyitä robotteja, jotka työskentelevät paikallisesti mutta joita voidaan käyttää eri paikoissa, kuvaa Heiko Liebisch.

Robotit voidaan sijoittaa testauslaitteiston kannalta parhaaseen mahdolliseen paikkaan. TR4 Direct -tuoteperheen ohjelmoitavat turvarajakytkimet varmistavat Clausin ja Claran turvallisen käytön vaihtuvissa toimipaikoissa.

Kaikkea mikä järjestelmässä liittyy turvallisuuteen hallitaan ohjelmoitavalla Flexi Soft -turvaohjaimella. Flexi Soft tarkistaa onko turvakytkin oikeassa asennossa. Jos se ei ole, mitään ei tapahdu ja turvaohjain antaa virheilmoituksen. Kun turvakytkin on oikeassa asennossa, turvalaser (S300 Advanced) lataa paikkakohtaiset, oikeat parametrit turvavyöhykkeitä varten ja ohjeistaa yhteistyörobotin lataamaan oman ohjelmansa ja aloittamaan toimintansa, kertoo Heiko Liebisch alustuksesta. 

Turvalaserskannerit huolehtivat alueen kattavasta valvonnasta ja näyttävät liikennevalotyyppisesti suojatut vyöhykkeet ja niiden tilan. Koko robotin varsi valaistaan liikennevalon värillä. Esimerkiksi yhteistyötilassa Claus käynnistyy keltaisena ja toimii hidastetulla nopeudella. Punaisessa tilassa robotti pysähtyy täysin. Kun operaattori poistuu punaiselta suojakentältä, järjestelmä ja myös Claus käynnistyvät jälleen itsekseen, ilman operaattorin erillistä kuittausta.