Yli 90 % suomalaisista kohtasi kyberhuijauksen vuonna 2021

10.2.2022

Elisan kyselytutkimus selvitti suomalaisten kyberturvallisuuden tilaa. Tutkimuksen mukaan yli 90 % suomalaisista altistui vuonna 2021 verkko- tai puhelinhuijaukselle, ja joka kymmenes vastaaja kertoi tulleensa varmasti huijatuksi. Nuorista aikuisista yli puolet ei tiedä miten toimia, jos päätyy huijauksen uhriksi.

Suomalaisista yli 90 % kertoo altistuneensa huijausyritykselle. Yli 70 % on saanut huijausviestejä sähköpostin välityksellä, ja 57 % on altistunut huijaukselle puhelimen kautta. Huomattavaa on, että kaksi kolmesta vastaajasta ei usko tunnistavansa kaikkia häneen kohdistuneita verkkohuijauksia.

- Yli puolet suomalaisesta altistui huijauksille puhelimen välityksellä. Tähän vaikuttivat muun muassa kahdesti aktivoitunut Flubot-tekstiviestihuijaus sekä erilaiset huijauspuhelut. Nämä ilmiöt näkyivät myös Elisalla, ja heinäkuusta 2021 lähtien olemme pystyneet estämään merkittävän määrän Suomeen tulevista huijauspuheluista, joissa suomalaista puhelinnumeroa kopioidaan luvattomasti ulkomaiden kautta. Huijarit kuitenkin kehittävät menetelmiään koko ajan, ja kuluttajan on hyvä tunnistaa tyypillisiä huijausviestejä, kommentoi Elisan tietoturvajohtaja Teemu Mäkelä.

Kysely paljasti 18–24-vuotiaiden suomalaisten olevan alttiimpia verkkohuijausten uhreja: 35 % nuorista aikuisista ei käytä laitteissaan tietoturvapalveluita, siinä missä yli 65-vuotiaista 91 % kertoo suojanneensa laitteensa. Huijatuksi jouduttuaan 65-vuotiaat kokevat omaavansa paremmat toimintavalmiudet kuin 18–24-vuotiaat: nuorista aikuisista 57 % ei tiedä miten toimia, jos tulee huijatuksi. Yli 65-vuotiaiden vastaava lukema oli 43 %.

Mäkelän mukaan on huolestuttavaa, että yli kolmasosa nuorista aikuisista ei koe tietoturvapalveluita tarpeelliseksi. 

- Usein samoja laitteita käytetään sekä työtehtäviin että henkilökohtaisiin asioihin, ja laitteen saastuminen voi aiheuttaa laajoja vahinkoja, sanoo Mäkelä.

Suomalaiset luottavat vahvasti kotimaisten verkkopalvelujen tietoturvallisuuteen, mutta ulkomaisten verkkokauppojen kohdalla luottamus on olematonta. Vain 15 % vastaajista luottaa siihen, että ulkomaiset verkkokaupat pitävät huolta, etteivät heidän tietonsa valu vääriin käsiin. Sen sijaan kotimaisten verkkokauppojen turvallisuuteen luottaa 59 % vastaajista, ja viranomaisten sekä pankkien palveluihin yli 80 % vastaajista.