Eläkeläiset ovat Suomen kriittisimpiä TV:n katsojia

20.12.2021

Vain viisi prosenttia suomalaisista kertoo katsovansa aina elokuvan tai TV-sarjan kokonaan loppuun, vaikka se ei heti tekisikään vaikutusta. Viidennes taas lopettaa katsomisen jo 5–10 minuutin kohdalla, jos ohjelma ei miellytä. Yllättäen kaikkein kärsimättömimpiä ovat jo eläkeikään ehtineet katsojat. Uusia ohjelmia valitessa kriitikoiden arvostelut ohjaavat vain harvoja.

Tulosta voidaan pitää yllättävänä, sillä mitä nuorempi vastaajaryhmä oli, sitä pidempään mahdollisuuksia annettiin. Esimerkiksi 18–24–vuotiaista yli puolet kertoi katsovansa aina vähintään koko ensimmäisen jakson ja lähes joka kymmenes koko ensimmäisen kauden, ennen kuin päättävät jatkosta. Paneelin vanhin vastaajaryhmä puolestaan teki päätöksensä huomattavasti vähemmän katselun perusteella, sillä eläkeiän saavuttaneista tai sen kynnyksellä olevista kolmannes vaihtaa ohjelmaa jo alle kymmenessä minuutissa ja yli 60 prosenttia ei jatka katsomista yli puolta tuntia, jos ohjelma ei miellytä.

Suoratoistopalvelut käyttävät nykyään valtavia summia omaan sisällöntuotantoonsa. Esimerkiksi Netflix on sijoittanut tuotantoihinsa viime vuonna yhteensä 11 miljardia dollaria, eli hieman alle kymmenen miljardia euroa. Eniten omiin tuotantoihin sijoitti Disney, joka käytti 19 miljardia dollaria. Suurimmista palveluista kolmanneksi eniten omiin tuotantoihin investoi Amazon Prime Video kahdeksalla miljardilla eurolla. Lähivuosina investointien odotetaan kasvavan entisestään. (Lähde: Statista.com)

Näillä summilla syntyy uutta sisältöä niin hurjaan tahtiin, että moni palveluiden tilaaja kohtaa valinnan vaikeutta. Tutkimuksen mukaan 42 prosenttia kokeekin, että uuden sisällön löytäminen on usein työlästä ja valitseminen haastavaa.

Lähes puolet vastaajista kertoi valitsevansa katsottavansa täysin oman intuition perusteella ja joka kolmas joko esittelytekstin tai trailerin perusteella. Neljännes puolestaan kuuntelee ystävän suosituksia, mutta kriitikoiden arvioiden perusteella taas ei juuri valintoja tehdä, sillä heidän mielipiteisiinsä pohjaa valintansa harvempi kuin yksi kymmenestä.