Gigantti tummentaa mainoksiaan

27.9.2022

Gigantti jatkaa energiansäästötalkoitaan tummentamalla kaikkia mainoksiaan 20 prosentilla. Tämä voi laskea mainosten kuluttamaa sähkön määrää jopa 14 prosentilla. Nyt tehtävät toimenpiteet ovat jatkumoa aiemmille sähkönsäästötoimille, kuten LED-valaistukseen siirtymiseen Gigantti Oy:n myymälöissä. Lisää energiasäästötoimia Gigantti julkaisee 10.10. käynnistyvän, valtakunnallisen Astetta alemmas -kampanjan myötä, jossa se on yhtenä kumppanina.

Gigantti tummensi kaikkea mainontaansa 26. syyskuuta alkaen 20 prosentilla, mikä pienentää jokaisen mainosta esittävän näytön sähkönkulutusta. Tummennus koskee niin televisio- ja videomainontaa kuin esimerkiksi erilaisia mainosbannereita, digitaalisia ulkomainoksia ja sosiaalista mediaa.

Modernit näyttölaitteet, kuten televisiot, puhelimet ja tietokoneiden näytöt, perustuvat LED-teknologiaan, jossa kirkkauden vähentäminen laskee automaattisesti myös näytön sähkönkulutusta. Tämä tarkoittaa, että vähemmän kirkkautta vaativat kuvat laskevat näytön sähkönkulutusta.

Gigantti on testannut mainosten tummentamisen vaikutusta sähkönkulutukseen yhdessä Motivan asiantuntijoiden kanssa. Tuloksena 20 prosenttia tavallista tummempi mainos kuluttaa testin mukaan laitteesta riippuen jopa 14 prosenttia vähemmän sähköä [1].

Mainosten tummentaminen on jatkumoa Gigantin myymälöissään jo tähän mennessä toteuttamille energiansäästötoimille. Gigantti Oy:n myymälöissä on viime vuosien aikana esimerkiksi vaihdettu valaistusta energiatehokkaaseen LED-teknologiaan.

Syyskuun alussa on päätetty uusista toimenpiteistä, kuten Oy:n liikkeiden kaikkien esittelytelevisioiden sammuttamisesta kokonaan yöksi automaatiotoiminnon avulla. Myös viilennysominaisuuksilla varustetuista esittelylaitteista, kuten jääkaapeista ja pakastimista, on kytketty päälle sähköä säästävät energia-asetukset, tai sammutettu laitteet kokonaan.

Gigantin tummennettu mainos.